Opel Astra 1 .0 Turbo
2016.04.19. 16:57

Jzan felszerelssel s motorizltsggal kezdtk az ismerkedst az j Opel Astrval. gy se rossz.
Opel Astra 1 .0 Turbo
Jzan felszerelssel s motorizltsggal kezdtk az ismerkedst az j Opel Astrval. gy se rossz.
A 90-es vek els felben nem nagyon volt ms vlasztsunk: fehr vagy piros legyen? Szentgotthrdon csak ilyen sznben gyrtottk az Opel kompakt autjt, a tbbi modell, s gy a sznskla tbbi rsze is csak drgn volt elrhet. Aztn valahogy a genercivltsok sorn is maradt a fehr szn, az tajts karosszria s az 1,4-1,6 literes benzinmotor kombincija, mint az Astra netovbbja, pp csak az vek sorn a cges flottknak ksznhettk ezt a fantzitlan kombincit. Most, az Astra tdik nemzedknl pedig szndkos vlasztsrl beszlhetnk, hiszen a fehr pontosan 51 000 Ft-os extra. Taln azrt kerlt a felras ttelek kz ez a szn, mert jl kiemeli a formatervezk ltal lebeg tetnek hvott formai megoldst, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a tmr C-oszlop kls rszn egy feketre fnyezett manyag betttel vlasztjk el a tetlemezt a karosszria als rsztl.
A korbban kicsit duci forma hangslyozottan sportos lett, ezzel is a vltozattl fggen tbb szz kg-os tmegcskkentsre utalnak. A htrcs fels rszn elhelyezett krmbajusz (Enjoy szinttl), a fnyszrn belli krmok s a szemldk LED-es nappali menetfny miatt szlesnek tnik ellrl az Astra, az oldalfalon nem csak az ajtkon elhelyezett lendletes domborts ragadja meg a szemet, s itt van mg a skbl kiss kiemelt kilincsvonal. A htfalon megfelel fnyviszonyok kzepette nem kevesebb, mint 8 vzszinteshez kzeli karaktervonal vlik lthatv, amelyek rerstenek a szles s lapos lmpk optikai hatsra. A lebeg tetvonalnak ksznhetjk sajnos egy rgi ismers visszatrst is, jra van veszlyesen hegyes sarka a hts ajtnak, csak most nem a fels cscskben, hanem egy kicsit lejjebb. A kilincs messze van az ajt vgtl, s ha nem ll kellen messze az ember (nem ismeri az autt) , knnyen lehet, hogy magra nyitja – a gyerkcknl a fejre kell vigyzni.
Az utastrben nem csak ell lehet knyelmesen elfrni, de a msodik sor is kifejezetten tgas, az rzst a magasan fut vvonal s a kis ablakfellet nmileg tomptja. Tesztautnk esetben a szrke klnbz rnyalatait hasznltk, gy csak azrt kapcsol t az ember a trkp (a navigcis rendszer 200 000 Ft az Enjoy szintnl) megjelentsre, hogy a szeme sarkbl legalbb valami sznt lthasson. A klmapanel alatt helyezkedik el az okostelefon-tart (10 000 Ft), termszetesen van Bluetooth kapcsoldsi lehetsg is, de az ide helyezett kszlket elektromgneses mdon tlteni is tudja az aut. Annyibl nem zavar a mly pozci, hogy a kijelz kpt a fels monitorra is tkrzhetjk. Ma mr egybknt ott tartunk, hogy a hardveres zene-, rtsd CD-lejtsz 30 000 Ft-os extra, az okostelefon-trsts mellett USB-porton keresztl lehet zenket megszlaltatni a rdin keresztl.
A vezetnek kifejezetten j dolga van az Astrban: a kihzhat lbtmaszos ls oldaltartsa remek, a kormny kellen kzvetlen a sportos terelgetshez, a vlt megvezetse pontos, de egy kicsit akadsan kapcsolhat. A 105 lers 1,0 literes turbmotor a sorban a msodik, tfokozat vltt prostanak hozz. J hossz az tttelezs, autplya-tempnl forog 3000/perc krl az erforrs, nincs hirtelen nyomatknvekeds, de gy 1500/perctl kezdve jl hz a kis hromhengeres. Amg a mkdsn nem rezhet, hogy nincs ki a ngy hengere, addig a hangjn nagyon is; gy tnik, a nagy tmegcskkentsnek a zajcsillapt anyagok egy rsze is ldozata lett, a motorhangon kvl grdlsi zaj van mg az utastrben, utbbi a msodik sorban a csomagtr fell kifejezetten hangosan hallhat.
A kis motor egszen jl viszi a mretes karosszrit, s a fogyasztsa is elfogadhat. Mindezek dacra kiss krdjeles vlasztsnak tnik, hiszen a 100 lers 1,4 literes szvmotorhoz kpest 330 000 forint a felra, a kvetkez lpcs, a 125 lers 1,4-es turbmotor pedig mindssze 20 000 forinttal kerl tbbe – gyakorlatilag ugyanolyan takarkos az is, s a ngyhengeres motorhoz mr hatfokozat vlt jr. Szval hiba nyjt meggyz teljestmnyt a kis hromhengeres turb, ha igazbl az rkpzssel rtelmt veszti – azokon a piacokon, ahol a CO2-alap adzsi rendszer van, ott lnyegesen olcsbb a 99 g/km-es rtkkel rendelkez 1.0 Turbo Ecotec fenntartsa a 128 g/km-es 1.4 Turbo Ecotechez kpest.
Nlunk ez jelenleg mg nem szempont.
Az ltalunk is prblt, a Selection alapvltozat felett elhelyezked Enjoy szint 300 ezer forintos felra lnyegben az IntelliLink 4.0 fejegysget hozza, illetve sok olyan extra van, amelyet csak itt rhetnk el, az alapvltozatnl nem. A kvetkez lpcsfok, a Dynamic szint mr 600 ezer Ft felrat jelent, itt mr megkapja az ember a vezetstmogat csomagot (tbbek kztt svelhagys-figyel, rfutsos tkzst figyel rendszer, koccansgtl, tblafelismer), automata fnyszrkapcsolst, esrzkels ablaktrlt, 17 colos knnyfm felniket, de ezeket kln megrendelve az Enjoy szinten olcsbban megsszuk a dolgot – a Dynamic szinttl azonban mr rendelhetk azok a klnleges felszerelsek, amelyeket a bevezet kampnyban is hangslyoznak. Ha az 1,0 literes, turbmotoros Astra rait a vetlytrsakhoz hasonltjuk (kompaktaut 1,0-1,2 literes turbmotorral, 105-125 LE teljestmnnyel, lsd a keretesben), akkor a knlat kzepn mozgunk, azonban az 1,4 literes, 125 lers turbmotorra vltva (20 ezer Ft felr), mr olcsnak szmt a nmet jdonsg.
Tetszett
• tgas utastr
• j vezethetsg
• takarkos motor
Nem tetszett
• drga 1,0 literes turbmotor
• kilts htrafel
• menetzaj a hts lsen
sszegzs
Haznkban per pillanat nem sszer vlaszts az 1,0 literes turbmotor, Nyugat-Eurpban a kedvez adttelek miatt van ltjogosultsga. Egybknt rait tekintve a kzpmeznybe lttk be az j Astrt, az eldhz kpest gy 200 ezer Ft-tal lett olcsbb. Kr, hogy a zajszigetels nem jobb, mert egybknt sokat fejldtt eldjhez kpest a vezethetsg, amihez illik a sportos megjelens.
A meredeken emelked vvonal s a ltvnyos C oszlop miatt sokat segt a tolatradar s -kamera.
|