Audi R8
2013.09.23. 17:03

Sorozatgyrtsra terveztk az elektromos R8-as sportautt, azonban kzvetlenl a piaci bevezets eltt meglljt parancsoltak az e-tronnak. Faramuci a helyzet, ugyanis annak dacra, hogy az R8 e-tront nem forgalmazzk, a gyrtszalagrl mgis legrdlt 10 darab. Szerencsre sikerlt a berlini Tempelhof reptren kialaktott versenyplyn nhny krt megtenni az egyik pldnnyal. Ahogy a technikai jdonsgok sokasga, gy az lmny is letaglz.
Audi R8
Sorozatgyrtsra terveztk az elektromos R8-as sportautt, azonban kzvetlenl a piaci bevezets eltt meglljt parancsoltak az e-tronnak. Faramuci a helyzet, ugyanis annak dacra, hogy az R8 e-tront nem forgalmazzk, a gyrtszalagrl mgis legrdlt 10 darab. Szerencsre sikerlt a berlini Tempelhof reptren kialaktott versenyplyn nhny krt megtenni az egyik pldnnyal. Ahogy a technikai jdonsgok sokasga, gy az lmny is letaglz.
Killtsi pldnyok, de piszok jl mennek!
Az elkszlt 10 tag szriaflottt reprezentcis, killtsi clokra fogjk hasznlni. Nagy kr rtk, ugyanis bitangul mennek. Az R8 e-tron sportkocsi ll helyzetbl 4,2 msodperc alatt katapultl 100 km/rra, de ami ennl fontosabb, hogy az elinduls pillanatban mris l a 820 Nm-es nyomatk! A hts kerekeket hajt kt elektromotor teljestmnye egyenknt 150-150 kW, a rendszerteljestmny ennl valamivel szernyebb, 280 kW. Az aut nslya 1780 kilogramm, ebbl az risi, T-alak akkumultor 577-et tesz ki. A Panasonictl szrmaz ltium-ion akkuszett 530 cellbl ll, a vzhts csrendszernek hossza pedig meghaladja a 100 mtert.
A plyn nhny krt a felvezet aut mgtt, gazdasgos mdban teljestettem, majd automata s dinamikus zemmdban is abszolvltam a krket – utbbi kt llsnl az ESP sport mdban volt. Nem vletlenl talltk ki a fokozatosan kemnyed menetprogramokkal teljestett krket, ugyanis igen eltr az aut karaktere! Eleve megszokst ignyel az azonnali nyomatktenger jelenlte, mg gazdasgos llsnl abszolt kezes az aut, provoklsra is semlegesen reagl, addig ugyanazzal a lendlettel mr „auto” programnl is lazn keresztbe llunk. Tbbet kell az irnytartssal is bbeldni, az aut fara rakonctlan tncot jr, a kanyarokban ajnlatos vatosan megvlasztani a tempt. Meg aztn itt vannak a nagyon jl fog fkek is, azonban a fkhatst nem is olyan egyszer megbecslni.
A fkenergia-visszanyers jegyben mg az is tbb fokozatban llthat, hogy amikor felengedjk a gzpedlt, mekkora lassulst rjnk el. Utbbi a gurulstl egszen 0,13 g lassulsig terjedhet, s ne feledjk, mindezt fkezs nlkl! A titntvzet trcsk az extrm ignybevtelt is jl brjk – az egyik fejlesztmrnk mmortl csillog szemmel meslte, hogy a 8 perc 9 msodperces nrburgringi krrekord utn puszta kzzel fogta meg az egyik trcst. Utbbi felszni hmrsklete csupn 50 Celsius-fok volt, ami hasonl krlmnyek kztt egy norml trcsnak a tizede!
Az autn tallhat zsenilis technikai csemegk csak gy tobzdnak, a hts szlvdt pldul „bedeszkztk”. Utbbi megolds lnyege, hogy a zrt karbonlap sokkal knnyebb, mint az veg, a visszapillant tkrrl azonban le kell mondani. Azt egy lkp kzvettsre kpes hts kamerval s egy 3D-hats, vaktsmentes kp megjelentsre alkalmas bels kijelzvel oldottk meg. A Continental kln az R8-as szmra fejlesztette a H-sebessgindex (275/35 R19), alacsony grdlsi ellenlls BLUECO kpenyeket. A felnik is megrnek egy mist, a kllk kztt lv karbonlapok helyzete automatikusan szablyozott. Alacsony tempnl bezrulnak, cskkentve a lgellenllst, nagyobb sebessgnl pedig kiss elfordulnak, kinylnak hogy a megfelel htst biztostsk. A knnyszerkezetes pts jegyben fogant az alumnium-karbon vz (199 kg), de az vegszlas tvzetbl kszlt rugk s a 35%-kal knnyebb els felfggesztsek is mrsklik a jrm sajt tmegt.
Az R8 e-tron elektromos hajtsa ellenre valdi sportauts kvalitsokkal rendelkezik, piaci bevezetst azonban trltk. Mirt? A krds jogos, a vlasz pedig kt rszbl ll: a „mismsols” indokls szerint nem fejldtt olyan temben az akkumultortechnolgia, ahogy azt a projekt elejn vrtk. Magyarul knnyebb, kompaktabb s nagyobb hattvot biztost akkumultorra szmtottak, meg persze olcsbbra is. A jelenlegi ltium-ion csomag egyik htrnya, hogy csupn 215 kilomteres hattvval rendelkezik az R8 e-tron, a msik, hogy borzaszt drga lett volna az aut. A sajttjkoztatn elhangzottak alapjn a gyrtshoz kzeli szakaszban krvonalazdott az Audi vezetsgben, hogy a szerny hattvolsg s a becslt borsos r miatt vlheten nem, vagy csak elenysz szmban tudnk eladni autjukat – a viszonyts kedvrt a hamarosan rkez Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive kb. nett 125 milli forintot kstl! Egy rszletes, VIP-fogyaszti felmrs is megerstette a vezetsg sejtst, gy inkbb trltk a projektet. A tiszavirg-let R8 e-tron azonban nem nevezhet kudarcnak, ugyanis az itt megszerzett tudst a jv elektromos Audi modelljeinl kamatoztatjk. Meg, ht ki tudja, hogy ami most Audiknt drga, az lehet, hogy egy-kt v mlva Porsche vagy Lamborghini emblmval alkalmi ajnlatnak tnik...
|