Mire j a gumicmke?
2013.05.25. 14:19

November ta a gumiabroncsokra vsrl-tjkoztat cimkt ragasztanak, hasonlan a hztartsi gpekhez. rdemes megnzni mennyit r.
Mire j a gumicmke?
November ta a gumiabroncsokra vsrl-tjkoztat cimkt ragasztanak, hasonlan a hztartsi gpekhez. rdemes megnzni mennyit r.
Aki szeret autzni, nha gyorsan menni, esetleg az autja is tlag feletti teljestmny, az ltalban a sportosabb, jl tapad gumiabroncsokat keresi. Mindezt annak ellenre is, hogy az ilyen gumik drgbbak, s mivel jobban tapadnak nmileg nvelhetik az aut fogyasztst. A gumivlaszts eltt teszteket bj az ember, ismersket krdezget a tapasztalatokrl, egyszeren azrt, hogy jl dntsn.
gy dvzlhettk a lpst, mely szerint Eurpban tjkoztat cimkt kell ragasztani tavaly november ta a gumikra. Mindamellett magnemberknt nagyon nem rintett meg a dolog, mert elgg illuzrikusnak gondolom, hogy egy szuperegysges tesztrendszer alapjn pr mrszmmal vlemnyt alkothassunk egy abroncsrl. Radsul gy, hogy a gyrtkra van bzva a mrs, nem egy fggetlen szupertesztel csapat adja a vlemnyeket. Tovbb a laborkrlmnyek kztti mrsek nem felttlenl tudjk modellezni a vals letet, mrcsak ezrt sem, mert aut tpusonknt is eltren viselkednek az abroncsok, st abroncstpusonknt is mskpp viselkednek uyganazon autn az eltr mret gumik – mondjuk a keskenyebb ksbb szik fel, de hosszabb a fktja. Tl sok tnyezt kell sszehangolni. Aggodalmaimat gy tnik igazolta a valsg.
Szemldkrncolva lthattam, hogy a kedvenc sportos abroncsok elg gyatra besorolsokat kaptak, legyen sz akr a GoodYear Eagle F1-rl, Toyo Proxess-rl, Dunloprl vagy a Federal mintzatairl. Ez felettbb fura. Ez alapjn dntsek? De rgtn kiderl mirt van ez gy, ha utnajrunk a dolgoknak. gy ht tbjtam a vonatkoz rendeletet, amelyet az Eurpai Parlament s Tancs adott ki, valamint megkrdeztem Frst Pter fggetlen gumiabroncs szakrtt, hogy mi van a dolgok htterben.
A rendeletbl kiderl, hogy a jogalkot clja a cimkvel az, hogy a vsrlk olyan gumit vlasszanak, amelyekkel vrhatan kevesebbet fogyaszt az aut: gy sszessgben cskkenhet a kzlekeds okozta krosanyagkibocsts. Hrom tulajdonsgot rtkel a cmke: a grdlsi ellenllst (mint gazdasgossgi jellemzt), a fkutat nedves tfelleten vszfkezskor, s a grdlsi zajt. Azrt e hrom jellemzt rtkelik, mert a rendszer kidolgozi szerint fkpp a grdlsi ellenlls cskkentsvel lehet mrskelni a gumiabroncs okozta zemanyagfogyasztsi rszarnyt, viszont ez a cskkents nvelheti a grdlsi zajt s a fkutat vizes ton. gy e hrom jellemz egyenslya, mindhrom szinten tartsa vezethet j eredmnyre a krnyezetbart, de mgis hasznlhat abroncsok gyrtsa fel vezet ton.
Teht, ha minket a gumi fogyasztsra gyakorolt hatsa rdekel akkor figyelhetjk a besorolst. Azonban szakrtnk felhvta pr anomlira a figyelmet. Egyrszt hrom rsztulajdonsg kiemelse megtveszt lehet a gumi megtlse szempontjbl. Pldaknt hozta az ADAC nmet autklub legutbbi tligumitesztjt. Ebben a tesztgyztes Continental TS850, a msodik helyezett Michelin Alpin A4 valamint a legrosszabb tulajdonsgokat mutat knai Syron Everest1 kzel azonos cimkejellsekkel kerl a boltokba! Persze, hogy a vsrl a harmadr portkt vlasztan, ha ugyanazt tudjk a sorolt gumik. Pedig nem tudjk ugyanazt, st. A Syron nedves fktja az ADAC szerint minsthetetlen, annyira rossz rtket mrtek. A cimkn mgis ugyangy "C" besorols a nedves fkt, mint a kt prmium abroncsnak! gy gondolom ez lehet megtveszt.
|