Pards kocsi
2012.03.28. 07:48

A ZISZ 110-rl szl rs elszr az Aut-Motor 1998/1-es szmban jelent meg.
Pards kocsi
A ZISZ 110-rl szl rs elszr az Aut-Motor 1998/1-es szmban jelent meg.
A reprezentatv autk klnleges kasztot kpviselnek a ngykerekek sajtos hierarchijban. Rendszerint kis szriban kszlnek, a viszonylag alacsony vi futsteljestmny miatt hossz vekig szolglnak, formai kialaktsuk ezrt igen sokszor divatjamlt, ugyanakkor klnleges, egyedi. A vetern korba lpett luxuslimuzinok gy mg komolyabb kihvst jelentenek a gyjt vagy restaurl rszre, az alkatrszek s a szakirodalom beszerzse gyakran lekzdhetetlen akadlynak ltszik, s ezt csak rszben ellenslyozza a tny, hogy ezen modellek a kmletesebb hasznlat miatt motorikusan rendszerint fiatalosabb kondciban vannak.
Klnsen igaz ez, ha az autt mr aktv korban is titok s misztikum vezte, vagy ha a modell egy olyan orszgban szletett, amelyben az autk krl sajtos krlmnyek uralkodnak ma is. Egy biztos: az 1946-tl gyrtott ZISZ 110 csak gy orosz, mint ahogy az s-Moszkvics, a Pobeda, vagy ksbb a Csajka. A kisebb testvrek szletse krli hathats segtsgre itt is szksg volt, ez esetben a sajtollemezek s a gyrtshoz szksges egyb szerszmok egy hbors seglyprogram keretben az USA-bl rkeztek (a Washingtonban vendgesked szovjet delegcinak olyannyira megtetszett a modell, hogy az amerikaiak az akkor mr nem tl npszer aut gyrtsort azon nyomban leselejteztk). A segtsg eredmnye ltvnyosnak mondhat, ugyanis a reprezentatv feladatokhoz talaktott, illetve az orosz viszonyokhoz „visszafejlesztett” ZISZ 110 megszlalsig hasonlt az 1941-es Packard 160/180 Super Eight sorozatra.
Mtoszteremts
Egy dlpesti vllalkoz telephelyn legalbb annyira fltve rzik az „tkosban” Magyarorszgra kerlt nhny darab luxus ZISZ 110-es egyikt, mint amennyire a benne utazkat vigyztk hajdann. Tulajdonosa szerint az aut Rkosi Mtys szolglatban llt, br a bizonytkknt szolglatban llt, br a bizonytkknt szolgl korabeli filmhradbl csak az derl ki, hogy azon a bizonyos felvtelen a prtvezr egy hasonl modellel utazott. A ZISZ 110-est ugyanis minimum ktfle vltozatban gyrtottk: az utas beosztstl fggen kszlt „mezei” s reprezentatv kivitelben. Dszszemlkre s a prtvezetk np eltti levegztetsre termszetesen kszlt „integets”, kapaszkodkerettel, mikrofonllvny rgztsre s csatlakoztatsra alkalmas szerelvnyekkel elltott, lehajthat tetej vltozat is.
A legfelsbb vezetst szolgl darabokat igen egyszer megklnbztetni a mezei pldnyoktl, egyszeren mrlegre kell llni velk. Az alapmodell mintegy 2450 kg-os sajt tmegvel szemben az alaposan megvastagtott s erstett vltozatok majd ngy tonnt nyomnak. A tetemes slyfelesleg fellelsre j plda az oldalvegek kivitelezsnek sszevetse: mg az egyszerbb daraboknl elegend az ablak mozgatsra egy szokvnyos ablakemel, addig a msik vltozat kzel tz centi vastagsg vegtbljt mr csak egy olajemelvel kombinlt szerkezet kpes emelni-sllyeszteni. Az ablakok mellett a krpitozs, az lskialakts, a vezett s az utast elvlaszt vegfal, a zszltart rudacskk, vagy a nagy teljestmny reflektor alapjn lehet eldnteni, melyik modellel is llunk szemben. Az alapvltozat szmos darabja mg ma i fellelhet a Szovjetuni tjain, lvn taxiknt s mentautknt nem csak az orszg nagyjait szolgltk egykor. A kommunista blokk legfelsbb vezetit ksbb ZIL s Csajka tpusok hoztk-vittk, br Kim Ir Szen, a koreai vezr – egyik utols dszszemljn – 1992-ben is egy 1947-es aclkk, nyitott ZISZ-bl ksznttte honfitrsait.
|