Honda Insight - Mondj el egy IMA-t 1
2011.02.25. 08:04

Nem akartam senkit becsapni, gy ugyangy jrtam a Honda Insight tesztautval, mint brmi mssal. Nem prbltam keveset fogyasztani, nem jtszottam zldet. gy legalbb kiderl j-e az aut.
Honda Insight - Mondj el egy IMA-t 1
Nem akartam senkit becsapni, gy ugyangy jrtam a Honda Insight tesztautval, mint brmi mssal. Nem prbltam keveset fogyasztani, nem jtszottam zldet. gy legalbb kiderl j-e az aut.
Soha nem rdekelt, hogy elmletileg mennyit lehet fogyasztani egy autval. A gyakorlati rsze az rdekes. gy voltam a Honda Insight tesztautval is. rlk, hogy hibrid, de mint auts felhasznl nem rdekel a hajtslnc milyensge, csak a vgeredmny, amit tud. A tuds, mrmint a gp tudsa igazolja vissza a technolgiai elkpzels helyessgt. Teht innen kzeltettem meg az autt (a tbbit is).
Rviden az insight hibridsgrl: gynevezett kztes, "mild" hibrid. A villanymotor kisegt zem a benzinmotor mellett, a helyt a kuplunghzban talltk meg, lnyegben a lendkerk helyre szerelik be. Innen kzvetlenl a ftengely forgatja, amikor is genertorknt mkdik (ez akkor trtnik, ha lemerlt az akku s fel kell tlteni, illetve, ha a motor motorfkzemben dolgozik). Illetve rhajt a ftengelyre, mint kisegt-elektromotor, st, ritka pillanatokban, mikor a halads fenntartsra elg a 13,6 lereje, kpes tisztn elektromos zemben is mozgatni a kocsit (ilyenkor a szelepek nyitnak, a ngytem motor minimlis ellenllssal knyszerforog). Az Otto-motor egy 1,4 literes benzines, a kt motor kzs teljestmnye 98 ler, a nyomatka 167 Nm - a teljestmnyt ms egyngyes benzinesek nmagukban tudjk, viszont a nyomatk nagyobb az egyngyes nvnl.
A Honda a hajtegysget egy Integrated Motor Assist (IMA) vezrlegysggel vezrli, ez dnti el, mikor melyik motor milyen szerepet vllaljon. A tapasztalatok szerint indulskor, gyorstskor mindkt motor hajt. Ez persze merti az akkukat, amelyeket ll helyzetben, motorfkzemben, s bks haladskor tlt a motorketts. Ha az akku rendben, a benzinmotor meleg, akkor menetkzbeni megllsokkor a benzinmotor lekapcsolja a rendszer. A rsegts rkezse, a tlts zem bekapcsolsa, teht az zemmdvltsok szrevtlenek, csak a mszerfali kis tjkoztat fnyjtkrl derlt ki ppen mit vezrel az IMA.
A motoregytteshez a Honda egy fokozatmentes automatavltt trstott. E vlt rdekes md sport-programmal is rendelkezik, st vltfleket tallunk a kormny mgtt. Pedig a kocsi nem inspirl szguldozsra, st jellegbl, tiszta formatervbl addan inkbb olyan tiszta, haladjunk modernl, tempsan, de mgis nyugodtan dolog.
Szval ennyit a technikai httrrl, jjjn a kocsi nvaljnak megismerse. J rnzni az Insightra, a mai puffasztott autformk kztt dt egy ilyen karcs, csupa veg s semmi giccs konstrukci. Elbb-utbb az is feltnik, hogy az Insight nem nagy. Kisebb pldul a Honda Citynl. s ha mr kiskocsi, akkor mshogy szemlljk, akkor mg fontosabb a helykihasznls.
Belve a klasszikus japn autk hangulata fogad. Persze a mszerfal rhajzik, de a tetoszlopok karcsk, j a trrzet, mlyen ls az lshelyzet, mint (j rtelemben) a nyolcvanasokban. Mindehhez jn a pedns japn sszeszerels, s az szintesg, hogy nem akarjk a nyakamba varrni a prmium rzst, nem csacsognak, ilyen meg olyan anyagokrl. Ahol kell ott van anyag, ahol nem muszj ott kevesebb.
Teht j belni az Insight-ba. Szold klmreteihez kpest j a helyknlat bell, htul is, mikzben az lsek is normlis felntt mretek. Klassz a sok vegfellet, s nosztalgizik a csomagtr szlvd-megoldsa, a CRX-es osztssal. Ekkor persze elgondolkozunk, hogyan hozzk rokonsgba a kocsit a sportos vrvonallal, st a CRZ-vel is ezltal, s megrtjk a vltfleket a kormnyon - ez a Honda sportvonal.
Szval az lsek kifejezetten j formjak, szemre s lsre is. A f kezelszervek elhelyezse oks, a knyelmi extrk kezelszerveinek elhelyezst alrendeltk a dizjn-nak, de megszokhat, nem zavar. Br a csomagtr padlja alatt laknak az akkuk, mgis hasznlhat mret a saroglya, ha pedig a kocsi kategrijt nzzk, akkor teljesen j (alapon 450 liter).
|