Tuning Vilg : Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 16V Distincitive |
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 16V Distincitive
2010.03.24. 07:37

Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 16V Distincitive
A dzel MiTo olyan, mint egy gymnt - csillogsa, finoman csiszolt formja elbvl, de jcskn a zsebnkbe kell nylnunk, ha nemcsak nzegetni, hanem birtokolni is szeretnnk. Az olaszok legjabb gzolajos egysge bekerlt a Fiat Punto alapjain nyugv MiTba is. Az 1,6-os, 120 lers blokk maximum 320 Nm leadsra kpes, papron mr 1750-es percenknti fordulatszmtl. A valsg azonban kiss rnyaltabb, ugyanis a dzeles nyomatkossg csak magasabb fordulaton bred.
Kt felnttnek idelis trs a MiTo
Mieltt megismerkednnk a dzel MiTo sajtossgaival, nzzk t gyorsan az aut "objektv" rszeit. A hromajts kialakts, tszemlyes vltozat kt felnttnek s maximum kt gyermeknek nyjt elegend helyet. A csomagtr 270 literje nem kategriacscs, radsul az reg inkbb mly, mintsem hossz vagy szles. A tmlk szerencsre osztva dnthetk, a bvtsi lehetsg teht adott. A jkora els ajtk tgra nylnak, ezrt a msodik sorba trtn bejuts sem klnsebben macers. Viszont pont a nagy, szlesre trhat els ajtk neheztik meg a szk helyen trtn ki- s beszllst. De lssuk vgre tesztalanyunk igazi tkrtyjt, az 1,6-os JTDm motort!
Babrljunk a DNA-kapcsolval, megri!
Elszr is jtsszunk btran a DNA-kapcsolval, mellyel norml, ngy vszakos s dinamikus zemmd kztt vlaszthatunk. Norml llsban az 1.6 JTDm visszafogottan muzsikl, az elektronika eltrbe helyezi a motor takarkos njt, ilyenkor sem a 120 tag mnest, sem pedig a 320 Nm-es nyomatkot nem lehet rezni. A ngy vszakos zemmd vlasztsa esben vagy hban ajnlott, mert az elektronikus menetstabilizl s a kiprgsgtl csszs ton korbban avatkozik kzbe. A MiTo igazi arct azonban csak akkor ismerjk meg, ha a dinamikus D-programot aktivljuk - cskken a szervorsegts mrtke, rzkenyebb vlik a gzpedl, s az ESP csak ksbb vet vget a "mkzsnak".
Zongorzni lehetne a klnbsget a norml s a dinamikus lls kztt! Csak az utbbiban jn t a MiTo ugrsra ksz dzelmotorjnak ereje, harapssga s a 9,9 msodperces szzas gyorsulsa. A hatfokozat vlt rvn autplyn is csendesen suhan az olasz, de a kapcsolsi pontossg lehetne preczebb is. 130 km/rnl mindssze 2500-as fordulatszmon dolgozik hatodikban az 1,6-os, ilyenkor er s nyomatk is akad bven. Kicsit furcsa egy pttm Alfrl azt lltani, hogy sokkal otthonosabban mozog plyn, mint vrosban, de a 120 lers dzel MiTo esetben ez mgis gy van. Lakott terleten zavar az alacsony fordulaton jelentkez nyomatkszegnysg, a motor karakterisztikja meglehetsen szerencstlen - 2000 alatt totlis rugalmatlansg tapasztalhat. Az 1205 kg nsly aut 6,58 liter gzolajat gurtott le a torkn 100 kilomterenknt, gy az egy tankolssal megtehet tvolsg krlbell 650 km.
A futm rdekes pontja az autnak, a sportosabb vezetsi stlust kedvelk kicsit csaldnak benne. Br a felfggesztsek feszesek, a kerekek s az abroncsok is szp nagyok, szlesek, mgis ersen rezni a MiTo alulkormnyozottsgt, amit csak tovbb ront az orrnehzsge. Radsul thibkon nemcsak a nagy feltsek rmisztk, hanem az is, hogy az aut elpattog a kijellt vrl. A gzolajos magas, 5,76 millis vtelra jelents elnyhz juttatja az 1,4-es turbs benzineseket (135, 155 s 170 LE), melyek kzl mg a legizmosabb is 170 000 forinttal olcsbban elvihet.
|