Toyota Land Cruiser 150 Prado s a tbbiek
2010.01.13. 10:31

Jles sarazsra hvott minket a Toyota, a fszerepben a Land Cruiser, de ha mr ott voltunk a RAV4, Urban Cruiser s Hilux modelleket is lehetett nyzni. A lnyeg a 4x4 hajtskplet.
Toyota Land Cruiser 150 Prado s a tbbiek
Jles sarazsra hvott minket a Toyota, a fszerepben a Land Cruiser, de ha mr ott voltunk a RAV4, Urban Cruiser s Hilux modelleket is lehetett nyzni. A lnyeg a 4x4 hajtskplet.
A Hungaroring kzepn ott a Sandlander -fle kalandpark, benne terepjrknak kialaktott plyk hadval, klnfle nehzsgi fokkal. Ide hvott minket a Toyota, hogy kiprblhassuk az j Land Cruiser 150 Prado-t, s jrulkos rmforrsknt terepezhessnk az Urban Cruiser, Hilux s RAV4 kocsikkal is. A bemutat napjn egy gond tmadt, leesett a h, a plyk eljegesedtek, gy flig lefjtk a bemutat programjait. gy lett egy kis terepprba a fels plyn, illetve kihajtva a ringrl, Szada krnykn a kiterjedt fldthlzaton lehetett robogni, a rgi katonai ltr terletn.
Trjnk r kicsit az esemny apropjra, a Land Cruiser 150-es Prado-ra. Ez a kocsi a 2009-re grt 14 Toyota jdonsg utoljra bemutatottja, Karcsonykor mr bkn hagynak minket. A korbbi LC-hez kpest ktirnyba is fejlesztettk az autt, egyrszt az utcai tulajdonsgait javtottk, msrszt tovbb nveltk a karosszria merevsgt. Az utcai jelleg dombortsnak fontossgt a kocsit luxusautknt vsrlk ignyeinek a kiszolglsa adja. Ugyanis, br a Land Cruiser igazi terepjr, sokan luxus-SUV funkciban hasznljk, s mint ilyen, az Audi Q7, BMW X5-X6, Porsche Cayenne, Volvo XC90, st Lexus RX modellekkel kell brkznia - amelyek ugye terepjrknak hat trgyak sszkerkhajtssal, de valjban bevrzik a szemk ha a terep nem dlutat jelent.
Az LC elnye velk szemben nem csak a vals komoly terepkpessg, hanem az r is. A Land Cruiser Prado csak hromliteres dzellel kerl itthon forgalomba, felszereltsgtl fggen 11,7 s 18,15 milli forintos ron. Az als hatrt egyik prmium SUV sem tudja alulmlni, hiszen a Toyota fels rtl indulnak az raik. (Amgy Magyarorszgon a kategrijban a Land Cruiser vezeti az eladsi listt, a 2008-as adatok szerint 23 szzalkkal rszesedik a tortbl). Azonban, ha szigoran vesszk, csak az aranyron adott Mercedes G-osztly mrkzhet a Land Cruiserrel terepen, gy pedig 88 szzalkos a kttag rszeseds (saccoltam).
A Toyota figyelembe vette, hogy modellfejlesztskor 10 cm mretnvekeds tlagosan brmely autnl 100 kg tbbletslyt jelent. gy vatosan ntt az j Land Cruiser 150 Prado. 10 cm-rel szlesebb (most nem olyan combosak a srvdk, teht a bels hasznos trfogat jobban ntt), 45 mm-rel hosszabb, 20 mm-rel viszont alacsonyabb. Ez utbbinak is ksznhet, hogy cskkent a kocsi lgellenllsa, ami jtkonyan hat a fogyasztsra is. Az utastrben is sok a fejleszts, egyrszt, mint mr utaltam r, ntt a rendelkezsre ll tr. Egy ekkora dg auttl elvrhat, hogy az ugyan szksglsnek sznt hrmadik lssorban is normlisan lehessen utazni, ezrt a Toyota mrnkei az llap elhelyezsi magassgt 5 cm-rel megnveltk. Nem kell gy annyira kuporogni. Egybknt, ez a csomagtartba hajtogathat lssor is elektromos mozgats. Semmi kzds, gombnyoms csupn s elmszik, vagy elbjik a kvnt ls. Nha nem bnnm, ha ultralvs lennk. Rads, hogy adtak a biztonsgra is, a fggnylgzsk vgighzdik, mg a leghts oldalablak eltt is.
Az utastrrl visszakanyarodnk a technikra, mert a Toyot komolyan rgyrt, hogy tnyleg terepjr maradjon a Land Cruiser. Olyan rszletekrl beszltek, mint hogy az als (alvzas az LC) keresztmerevtk profilja nem szgletes, gy kevsb srlkeny s nem akad fenn. A gzlmlysg egy harcjrmnek is dcsretre vlna, 700 mm. Egy csom elektronikai cuccot is harcba vetett a Toyota a szuper-Cruiserrt. Van pldul krkamera rendszer, amely amellett, hogy kileshetnk a szk sarkon, hogy jn-e valami (mint a hetes bmsben), meg parkolhatunk tutira, igazn arra kszlt, hogy mindent lssunk a terepen. Kamera figyeli az orr-, a far holttert, de mg az els kerekek llst is. Plusz egy kormnyzott-kerk lls jelz rvetthet a kamera adta kpre, gy tudjuk merre moccan a kvetkez pillanatban a nehz terepen a gpllat.
A legyen aszfalton is j s terepen is j ellentmondst egy elms megoldssal oldotta a Toyota. Az els s hts stabiliztorok feladata, hogy, a kerekeket az ton tartsk aszimmetrikus terhels esetn. Azonban aszfaltra kemny stabi kell, terepre lgy. Aszfalton a lgy stabiliztorral stl a kocsi s elpattog, terepen a kemnnyel a kerk elemelkedik a talajtl, a stabi nem engedi kirugzni a kereket. A Toyota -fle megolds, hogy a stabi kemny fajta. Hagy rljn a menedszer az autobahnon mikor levillogja az Astrs tlagpolgrt. Viszont a Land Cruisert nmagrt vsrlk is rlhetnek, mert terepen egy elektronikusan vezrelt hidraulikus rendszerrel a kemny stabiliztorra munkahengerrel nyomst gyakorolnak, gy le tudjk nyomni a kereket a talajra.
A terepezst mg tbb rendszer knnyti. A Crawl Controll egy elektronikus hajtsvezrls. Befolysolja a hajtst, dolgozik a fkekkel, a lnyege, hogy kemny terepen aktivlva a gzra lps nlkl fel- vagy lemszik a kocsi tartva a msztempt - tolatsban is megcsinlja, csak kormnyozni kell. A fkre lpve felfggeszti az nvezrlst az aut. A Multi Terrain Select rendszer pedig homokos-sros tviszonyokra illetve szikls terepre optimalizlt. A rendszer a motort, a ahajtst, a fket felgyeli s hasznlja a beavatkozsra, laza talajon engedi a kerekeket kiprgni, szikln stabilan fogja.
Igazn mindebbl oly sokat nem lvezhettnk a jeges-havas terepen. Tk mindegy milyen rendszer volt bekapcsolva, a kttons aut vidman gyorsulva csszott le a lejtkn, viszont felmszott az emelkedkn. Persze azrt volt ahol bizonythatott, pldul a ferdeplyn. A feladatokat a Hilux (hromliteres, automata fullos egysg) is teljestette, csak ott a sofrnek jobban kellett figyelnie, nem dolgozott annyit helyette az aut. Utna dlton halads volt mg a napirendi pont, ez j volt RAV4-el is. Vgeremnyben kr, hogy ilyen idt fogtunk ki, mikor csak a lnctalpasok vidmak, hiszen j lett volna vizesrkozni, meg mindenfle furmnyos feladatot megoldani egy ilyen kvalits autval.
Nem is tudom mi a j vgsz. Taln ez: a Land Cruiser tovbbra is nagyon j terepjr, amit a kor elvrsnak megfelelen nyakon ntttek luxussal.
|