Renault Mgane RS
2010.01.06. 07:54

Az elmlt t vben 22 600 darab Mgane Sport tallt gazdra, gy rthet, hogy a Renault emelte a ttet. Az j RS-nl ugyan van ersebb, patinsabb s jobban tlthat sportkompakt is, m harmonikusabb aligha. Alapveten nem a nhny tzezres nagysgrendben fogy sportos modellektl fgg egy modellcsald sikere, az autgyrak mgis mindent bedobnak, ha kompakt cscsmodelljeik fejlesztsrl van sz. A Mgane Renault Sport t v elteltvel rett meg a levltsra, s az j Mgane csald megjelensvel teljesen j alapokra is plt.
Renault Mgane RS
Az elmlt t vben 22 600 darab Mgane Sport tallt gazdra, gy rthet, hogy a Renault emelte a ttet. Az j RS-nl ugyan van ersebb, patinsabb s jobban tlthat sportkompakt is, m harmonikusabb aligha. Alapveten nem a nhny tzezres nagysgrendben fogy sportos modellektl fgg egy modellcsald sikere, az autgyrak mgis mindent bedobnak, ha kompakt cscsmodelljeik fejlesztsrl van sz. A Mgane Renault Sport t v elteltvel rett meg a levltsra, s az j Mgane csald megjelensvel teljesen j alapokra is plt.
Vitamindzis a jl bevlt turbmotornak
A Renault tovbbra is maradt a turbfeltltses, 2,0 literes, 16 szelepes benzinmotornl, de alaposan tdolgozta azt. A motorblokkot ugyan vltozatlanul hagyta (1998 cm3), azonban a motor 25%-ban megvltozott: j ikercsatorns turbfeltltt, folyamatosan vltoz szvszelep-vezrlst s j tltleveg-htt kapott, valamint megerstett dugattyk s hajtkarok kerltek bele a megnvekedett teljestmny miatt. A teljestmnykra vgeredmnye 250 ler (+25 LE) s 340 Nm forgatnyomatk (+40 Nm), amelynek 80%-a mr 1900-as fordulatszmtl rendelkezsre ll.
Ezek eredmnyeknt a Mgane RS 6,1 msodperc alatt gyorsul szzra, 25,7 szekundum alatt teljesti az llrajtos 1000 mtert s 250 km/ra a vgsebessge. Mindezt az eldhz kpest cskkentett, 8,4 literes kombinlt tlagfogyaszts s az Euro 5-s emisszis normk teljestse mellett. Az elskerkhajts s a 200 ler feletti motorteljestmny ltalban nem jr kz a kzben, de ez itt nem gond, hiszen az elz genercinl mr bevlt specilis els felfggesztst az utdon tovbb finomtottk. A rugstagtl fggetlen fggcsapszeg-tengelyvonal els futm legtbb alkatrsze mr alumniumbl kszl a rugzatlan tmegek cskkentsnek rdekben, s a segdalvz-keret keresztirny merevsge is hromszorosa az elz modellnek. A megolds elnye, hogy az els kerekek geometrija jval kevesebbet vltozik a dinamikus erhatsokra, s a kormnyzson is cskken a hajtsi befolys. Az elaszto-kinematikus hts futm tovbbra is csatolt lengkaros, azonban "u" helyett zrtprofil szelvnybl kszl, gy knnyebb is a korbbinl. Az j Mgane RS tbbek kztt e mdostsoknak ksznheten alig hzott eldjhez kpest (+32 kg), s a versenytrsak legtbbjnl jval knnyebb. A fkrendszer tovbbra is a Brembtl rkezik, ngydugattys els fknyergekkel, 340 mm-es httt trcskkal, ugyanez htul 290 mm. Abroncsmretben lassan tnyleg csak a csillagos g a hatr, mert a szriban knlt 18 colos kerekek mellett (Sport: 225/40 R18, Cup: 235/40 R18) 19 colos, 235/35-s mret hengerek is krhetk hozz gyrilag.
A Cup verzi az nyenceket vrja
Az j modell mindjrt ktfle verziban is bemutatkozott, ugyanis a Sport (idehaza Luxe) elnevezs alapvltozat mellett egy extrm sportos Cup verzi is rendelhet. Az egyforma motor s a szmos kzs alapfelszerels mellett (ktzns automata klma, 6 lgzsk, bi-xenon fnyszr, tolatradar, stb.) a Luxe inkbb a knyelemre orientlt, hiszen ez a vltozat fthet br sportlseket, Carminat TomTom navigcit s elektromos llts vezetlst tartalmaz. A Cup zig-vrig plyaauts betsekkel rendelkezik, hiszen nemcsak 15%-kal merevebb futmhangolst, de Recaro sportlseket, 35%-ban nzr differencilmvet s specilis telemetria rendszert is kapott, ami jl jn majd a versenyplyn eltlttt plyanapokon.
A kup karosszria formjt a hatalmas kerekek eleve mg jobban kiemelik, de szmos rszletmegoldst vetettek be a letaglz vizulis lmnyhez. Tovbb nvelt kerkjrati dobok, hatalmas, Formula-1-es els szrnyat mintz els lgbeml, lkhrtba szerelt LED helyzetjelz lmpk s a hts diffzor kzepbe integrlt kzponti kipufogvg teszi egyediv az izmos francit. Az eld legjobb tulajdonsgai - tfekvs, motorkarakterisztika, lassuls - megmaradtak, a hinyossgain meg gy sikerlt javtani, hogy ennek semmi nem ltta krt. A kormnyzs kzvetlen s vgre rzkletes, a fkpedl hatrozott ervel, de jl adagolhat, a motor s a kipufog pedig libabrztet tnusban szl. Hogy ez a gmbly, vagy a korbbi machsan szgletes forma a szebb, az mr zls krdse, m vezetsi lmny tekintetben prjt ritktja.
|