Audi R8 5.2 V10 FSI quattro
2009.09.25. 08:10

n, a sebessg!
Audi R8 5.2 V10 FSI quattro
Fotzs utn egy benzinktnl kapom meg az autt, verfnyes napstsben, s az egybl az autra szegezd szemprok ellenre prblok gy csinlni, mintha nem 50 milli forint llna trdmagassgban, ngy kerken. Persze, akrmennyire is prblkozom termszetesnek lttatni, nehezen titkolhat, hogy az autipar egyik legfeltnbb krelmnyba kszlk beszllni. Ez is csak egy aut, kormny van benne, meg pedlok. Meg ott a htam mgtt egy V10-es motor 525 lervel, de tnyleg semmi extra, csak a ltvny kedvrt plexibura al tettk.
...s a nylam csak csorog, csorog
Kicsit odbb lellok s krbegusztlom n is - j, mondhatni privt peep-show-t rendezek magamnak, mert imdom ezt a formt. Nem csodlom, akad olyan, akit annyira megigz, hogy 50 millit is bedobl r magnak... De egy szupersportautt amgy sem lehet norml mrcvel mrni, gy nyugodtan lehetek szubjektv. Miutn kpbe helyeztem magam, bell is rendet teszek - ez az lslltsra ppgy igaz, mint a fejemre. Brmennyire is az ujjaimban van a versenyplyk tempja, azrt tbb mint 500 ler utcai forgalomban nem ugyanaz. Nem jobb, nem rosszabb, csak ms. Alacsonyan lsz, kevesebbet ltsz, az egsz sokkal bezrtabb, intimebb, mint egy htkznapi autban. Mr eleve megharcolsz a bejutsrt, le a fldre, fejet oldalra, a kz kapaszkodt keres, aztn puff, be a durvn kagylstott brlsbe. De ez egy olyan szertarts, ami nlkl nincs sportaut - valamit valamirt. Bent minden nagyon audisan rendezett, a gyri logikt kveti, persze megspkelve a 360-ig sklzott sebessgmr s a virt V10-es felirat ltvnyval, na meg a versenyautsan laptott alj kormnykerkkel.
Rnyomsz az indtgombra, s tipikus, "sokhengeres" fzisksssel egyszercsak letre kel a motor, de a hrg fjtatsbl rzed, ahogy a felbresztett vadllat nyjtzkodik a htad mgtt. Hideg motorral mg rezheten sokat nyel a kzvetlenl az gsterbe fecskendezett lommentes szuperbl, a bemelegedsi fzisban nem ltezik fensges guruls, csak az R tronic vlt s a rendetlenl szaladgl newtonmterek elektronikusan fkezett habzsa. A darabossg egy percen bell sznni kezd, de az italtartban ilyenkor nem ajnlatos bent hagyni a reggeli paprpoharas kvt.
A hs-vr ingolstadti Termintor
Elindulsz s egybl feltnik a kormnyzs szokatlanul nagy erszksglete, ez nem egy vajpuha, csuklbl terelhet egykezes, itt mindkt markodra szksg lesz, nha mg az is kevs 525 paripa ellen. A ngykerkhajts persze sokat segt, de nem csodafegyver, radsul nem rt tisztban lenni vele, hogy azrt alapesetben htra adja a hajts nagyobb rszt, azaz nem rt csnjn bnni a kigyorstsokkal. A versenyplyn ez kevsb gond, de a vltoz minsg s fellet hazai utakon hamar a (nagy) arcra fagyhat a mosoly. Vezetni tovbbra is brutlis s szrrelis lmny, mgpedig azrt, mert finoman is lehet. Igen, meleg motorral, sszel kezelt gzpedllal ez az amgy fkevesztett piranha simn elszkl a vrosi kishalak kztt, nyugodt tempban. S mg elfogadhatan rugzik, hallod a rdit, no s tudsz beszlgetni. De mindig csak egy bokamozdulatra vagy egy raktakilvs mindent elpusztt energijtl.
ppen ezrt kanyargs utakon sszel vezetni a legnagyobb kihvs, mert minden tszakasz tl rvid, minden kanyar tl gyorsan rkezik. Nehz uralkodni magadon, mert nem csak az adrenalin hajt, hanem a V10-es fmesen nyers, de mgis htborzongatan gynyr vltse is - egy arasznyira a fledtl. Elalvsig hallgatnd, aztn reggel ez szlalna meg a vekker helyett. lomszer! Menet kzben nincs gumicsikorgs, csak flelmetesen hatkony tapads, persze a kzpmotoros felpts eredend bneivel, alul- s tlkormnyzottsg hatrn egyenslyozva. Az ESP itt tnyleg letment funkcikat lt el, s habr tbb fokozatban kikapcsolhat, rutintalan sofrnek, vagy esben ez egyenl a ktl nlkli bungee-jumping ugrssal. Nagy tempnl, oldalszlben rezheten knny az orra, ilyenkor a kormnyzs is lgiesebb vlik, s finom korriglsok kellenek az amgy hibtlan egyenesfutshoz.
Tnyleg, temp: 316 km/ra - inkbb elkpeszt katalgusadat, mintsem kihasznlhat kpessg, de ettl ez minden idk leggyorsabb Audija. 0-100 km/ra: 3,9 msodperc, 0-200 km/ra: 12 msodperc - garantltan a vidmparkban rezzk magunkat. Persze 50 milli forint egy ktszemlyes autrt nem racionlis dnts krdse, de a megclzott vsrli rtegnek nem is lnyeges. Mostantl az Audinak is van Ferrarija...
|