Nagylb nyomban
2009.07.22. 16:17
Lttak mr jetit? Msok sem, de itt az alkalom, hogy szemgyre vegyk a Skoda Yetit! A cseh gyr a bigfoot misztikus legendjt prblja meg a maga javra felhasznlni, ami akr be is jhet...
Nagylb nyomban
Menetprba Skoda Yeti
Lttak mr jetit? Msok sem, de itt az alkalom, hogy szemgyre vegyk a Skoda Yetit! A cseh gyr a bigfoot misztikus legendjt prblja meg a maga javra felhasznlni, ami akr be is jhet...
Eddig a Skodnl a 4 573 000 forinttl kaphat Roomster Scout hivatott kielgteni a praktikumra s a szabadid aktv eltltsre vgyk ignyeit. Annyi "fogyatkossga" azonban akad a Roomsternek, hogy kizrlag az els kerekei hajtottak, gy igazi iszapfrdzsre alkalmatlan az aut. Nem gy a Yeti! Br ennek is van elskerekes kivitele (1.2 TSI/105 LE s 2.0 CR TDI/110 LE), a 4x4-es vltozatok mr kpesek legyrni a saras fldutat s a meredek kaptatkat. Az "Off-Road" gomb aktivlsval pedig mr-mr szemtelenl magabiztosan viselkedik az akadlyplyn a "nagylb". A Yeti nemcsak terepjrsban, hanem mretdimenziiban is tlmutat a Roomster Scouton, hossza 18, szlessge 109, magassga pedig 84 mm-rel nagyobb. A nagysgnak termszetesen ra van, nagyobb a lgellenllsi egytthat, magasabb a zajszint, s a legolcsbb Yeti kb. 4,6 milli forinttl indul majd. A Roomster Scouthoz kpest vrhatan minimlis felr ismeretben se felejtsk el, hogy motorterben nem a mr rgi ismers 1,4-es, 86 lers motor lapul, hanem a vadij 1.2 TSI, mely 105 lert szabadt az aszfaltra.
Vrosi divatdikttor vagy terepfurgon?
A Yeti egy sszetett kpessgekkel megldott kisaut. Mretnl fogva (4223 mm hossz) idelis a sr vrosi forgalomban, knnyen lehet vele parkolni, egyedl a meghzott A- s B-oszlopok zavarjk a kiltst. Az emelt hasmagassg miatt a nagyobb jrdaszeglyekre val fellls sem okozhat kellemetlen pillanatokat. Az els trknlat megfelel, br a kzpkonzol kiss belg a trdek tjba, mind a sofrnl, mind az utasnl. Az els fotelek oldaltartsa elgg gyengcske, kanyarban - plne csszs brkrpitozs esetn - ez fokozottan szembetn.
A kormny kzre esik, kell visszajelzssel szolgl az trl, a vlt elhelyezse s a kar mrete azonban valahogy nem az igazi. A vezetnek minden egyes kapcsolsnl olyan rzse van, hogy nyjtzkodnia kell a karrt, ami kiss zavar. A msodik sorban sokkal jobb a helyzet, az lsek egyenknt tologathatk, kiszerelhetk, a tmlk dlsszge is szablyozhat. Ha pldul htul csak ketten utaznak, akkor lehajthat a kzps tmla, melynek htrszn prnzott knyklk s pohrtart mlyedsek lapulnak. Az igazn nagy termetek kedvrt akr ki is vehetjk a kzps lst, a kt szlst pedig beljebb cssztathatjuk, gy valban fejedelmi a hely! A raktr alapesetben - a hts lsek rgztsi llapotnak fggvnyben - 405 s 505 liter kztti rtkkel rendelkezik, lsdnts utn 1580, a kiszerelst kveten pedig 1760 literes tr ll a poggyszok rendelkezsre. Praktikus kiegsztkbl sincs hiny, ilyen pldul az oldals manyag pnt, mellyel a kisebb trgyak rgzthetk, vagy a fels snen cssztathat kampk, melyekre szatyrok s tskk is akaszthatk.
Az "Off-Road" gomb minden 4x4-es Yeti sajtja, a kapcsol a klmapanel alatt kapott helyet. Offroad llapotban megvltozik az ABS, a kiprgsgtl s az elektronikus differencilzr hangolsa is. A rendszer egszen 30 km/rs sebessgig mkdkpes, e temp felett deaktivldik a terepprogram. A visszaguruls-gtl j szolglatot tesz emelkedn val elindulskor, a lejmenetvezrl pedig biztonsgban le tud hozni a legmeredekebb tltsoldalrl is. Utbbi hasznlatakor nem szksges, hogy a pedlok brmelyikhez is hozznyljunk, elg a vltt resbe tenni, s a rendszer automatikusan, egyenletesen kis tempt tartva lekszik az autval. tlsan, egymst felvltva kvet magas buckkon szimulltk a gyriak, hogy a negyedik genercis Haldex sszkerkhajts milyen jtszi knnyedsggel oldja meg a "hromkerekes" feladatot. Ilyenkor az egyik kerk a levegbe emelkedik, a hajtsrendszer ezt szlelve a tapad kerekekre irnytja a nyomatkot - a valsgban is rendkvl hatkonyan mkdik a 4x4-es rendszer.
Korszer, turbfeltlts TSI s CR TDI motorok
A Yeti motorpalettjn kizrlag turbs egysgek szerepelnek, a leggyengbb darab az j VW Polbl mr ismers 1.2 TSI. A kis blokkbl 105 lert csaltak el a mrnkk, gy "alapmotorknt" igenis megllja a helyt. A korbban ms Skodkban hasznlt szv 1,6-osoknl sokkal kedvezbb a nyomatkkarakterisztikja, s alacsonyabb a fogyasztsa s a krosanyag-kibocstsa is. Az 1.8 TSI a maga 160 lerjvel kifejezetten frgv teszi a nagy cseh dobozt, a 8,4 msodperces 0-100-as gyorsulsra s a 200 km/rs vgsebessgre sem lehet panaszkodni. Aki ragaszkodik a gzolajos egysgekhez, az kizrlag a 2,0 literes, kzs nyomcsves blokkokbl csemegzhet. Az elskerekes kivitel 110 lers TDI-hez tfokozat, mg a 4x4-eshez mr hatgangos vlt kaphat. A 140 lovas TDI kiss bgyadtan s nyomatkszegnyen ltta el feladatt, jelents a turblyuk, minimum 2500-ig kell prgetni a motort, hogy vltsnl ne zuhanjunk vissza a "halott" mezbe. Az 1.8 TSI-n kvl a msik legizgalmasabb motor a 170 lovas gzolajos, mely a 350 Nm-es nyomatkcscsval rzsre szorosan ott lohol a rendkvl lnk benzines nyomban. Automatikus vltt egyelre csak az 1,2-eshez knlnak, a dupla tengelykapcsols, htfokozat DSG-vlt nem megszokott opci ebben a mretszegmensben. Az els, Magyarorszgon is lencsevgre kaphat cseh Yetire egszen szeptemberig knytelenek vrni az rdekldk, ugyanis ekkor debtl a Skoda kompakt 4x4-ese.
|