Ford Focus RS
2009.05.13. 11:07
A vadonatj Focus RS a Mitsubishi Lancer EVO s a Subaru Impreza WRX STi vadszterletre merszkedett. A mrnkk radsul azt lltjk, hogy a 305 lers gpnek az elskerkhajts sem jelent htrnyt. Lssuk!
Ford Focus RS
A vadonatj Focus RS a Mitsubishi Lancer EVO s a Subaru Impreza WRX STi vadszterletre merszkedett. A mrnkk radsul azt lltjk, hogy a 305 lers gpnek az elskerkhajts sem jelent htrnyt. Lssuk!
A Ford sportrszleg igazgatja, Jost Capito s maroknyi csapata szmra a 225 lers Focus ST szolglt kiindulsi alapknt az RS kifejlesztsekor. "A kt sportkocsinak olyan mrtkben kell klnbznie egymstl, ahogy a delfin klnbzik a cptl" - hangslyozta mr a legelejn az egykori kerkpr-, motor- s autversenyz. Nos, elg egy fut pillantst vetni a kocsira, s nyilvnval, hogy mire is gondolt. Fenyeget orrktny s a motorhztetbe vgott kopoltyk, izmos srvd-szlestsek s masszv kszbtoldatok, bls kipufogcsvekkel megspkelt diffzor s hatsvadsz tetszrny - a Focus RS pont gy nz ki, mint egy vrszomjas ragadoz. Akr a WRC raliaut szakasztott msa is lehetne, de a versenygp mg a rncfelvarrs eltti modell lemezruhjt hordja.
A teljes gyri tuning nem is kerl sokba
Odabent mr nem olyan ltvnyos a klnbsg: a sportkormny, az alumnium pedlsor, a kzpkonzol tetejn trnol kiegszt mszerek s a karbon-utnzat beraksok mr az ST-ben is szerepet kaptak. A dgs Recaro kagyllsek persze beindtjk a fantzit, oldaltartsuk pedig nem is okoz csaldst, a vezetsi pozci azonban kiss magas, s sajnos ezen nem is lehet vltoztatni.
Menet kzben viszont bven krptol mindezrt az RS, hajtslnca csak nyomokban emlkeztet "kistestvrre"! Pldul a 2,5 literes, soros thengeres motorbl szinte csak a blokkot tartottk meg. 1,4 bar tltnyomsra kpes Borg Warner K16-os turbt s nagyobb mret tltleveg-htt illesztettek hozz, majd a fokozott ignybevtelhez mrten a legtbb alkatrszt megerstettk. A Focus ST-hez kpest a teljestmny 80 lervel 305-re ntt, mg a maximlis forgatnyomatk 320-rl 440 Nm-re ugrott. Mr az sem ppen egy izgalommentes darab, de az RS egyszeren pusztt mdon rombol elre: a gzadsra kslekeds nlkl reagl a motor, a turb is villmgyorsan felprg, gyakorlatilag brmilyen fordulatrl brutlisan hz a gp. Az elrugaszkodst rajtprogram segtheti, gy a szzas sprintet 5,9 msodperc alatt letudja, s egszen 263 km/rig brja szusszal. A gyorsulsi lmnyt az thengeres harsny gurgulzsa s a kipufogk harcias durrogsa festi al, a turb pedig gy prszkl s fjtat, akr egy megvadult bika.
Br kszlt sszkerkhajts prototpus, a gyrtsi kltsgek, a plusz sly (kb. 80 kg) s a tbbletfogyaszts miatt vgl elvetettk. Ehelyett mechanikus Quaife nzr differencilt vetettek be, s jelentsen tovbbfejlesztettk a MacPherson tpus els felfggesztst. Ha csodkra nem is kpes az gynevezett RevoKnuckle konstrukci, a hajtsi befolysok korntsem olyan durvk, mint ahogy vrnnk. Az ST-hez kpest kt centivel alacsonyabbra ltettk, s ngy centivel szlesebben is terpeszt az RS, kemnyebb rugkat, feszesebb lengscsillaptkat s vastagabb stabiliztorokat hasznltak. Ezek utn nem csoda, hogy a 19 colos alufelniken feszl, 235/35-s gumik eszmletlenl fogjk az utat, nagy tempnl is stabilan fordul. Rendkvl kzvetlen tttelezs (tkzstl-tkzsig 2,32 fordulat) kormnyval pedig preczen fzhetjk vrl-vre a kocsit, viselkedse jindulat, mg kikapcsolt menetstabilizlval sem knny kihozni a sodrbl. Rbzhatjuk magunkat a fkekre is, az ell 336, htul 302 mm tmrj trcskkal 1,2 g lassulsra kpes az aut, 100 km/rs sebessgrl 34,8 mteren ll meg.
Frenetikus lmny a kanyargs hegyi szerpentinen vgigkergetni az RS-t, szinte gy rzi magt az ember, mint egy raliversenyz! Ez pedig minden pnzt megr, fleg azt az 1,4 milli forintot, amennyivel a delfinnl tbbe kerl a cpa.
|