Kia Soul 1.6 CRDI
2009.02.15. 15:37
Februr elsejtl megvsrolhat a Kia Soul. Az 1,6 literes CRDI turbdzel motorral prbltuk az egyni formaterv kompakt autt.
Kia Soul 1.6 CRDI
Februr elsejtl megvsrolhat a Kia Soul. Az 1,6 literes CRDI turbdzel motorral prbltuk az egyni formaterv kompakt autt.
Mikzben mindenki visszafogja magt az j tpusok fejlesztsben, a Kia a legbaljslatbb janurt vgn elllt egy vadonatj modellel, a Kia Soul-lal. De mirt is ne tette volna. A piac megdolgozst mr tavaly v elejn elkezdtk, Prizsban mr ellltak a sorozatgyrts modellel, kialaktottk a gyrtsstruktrt, legfeljebb nem lltanak be harmadik mszakot a gyrban. Jobb ez, mint egy mr fut modell gyrtst cskkenteni, radsul nem bevezetni egy mr flig az tjra indtott jdonsgot elg rossz hrnek szmt. A koreai gyrtnak pedig nincs is oka vszreakcira, azon mrkk kz tartozik, akik elg jl brjk a vlsgot.
Szval a lnyeg, hogy elindult a Kia Soul rtkestse. Most, februrtl az 1,6 literes benzinmotoros vltozat kaphat 3,8 milli forinttl, valamint az 1,6 literes dzel 115 lers vltozata 4,2 milli forinttl - ilyen dolgozott a tesztautban. Mjustl rkezik az ersebb, 128 lers dzel 4,35 milli forintos indulrral. A benzines csak kzivltval, a dzel ngygangos automatval is rendelhet. gy elsre a kompaktok kztt nem tnik a legolcsbbnak, s nem is az. Az ok, hogy egyenlre hinyzik a belpmodell, ugyanis az 1,4 literes benzinmotoros vltozat csak decemberben rkezik. Teht ha brki r-sszehasonltst vgez a konkurensekkel, az vegye figyelembe a motorizltsgot. Az alapgp ra az eddigi rkpzs alapjn 3,2 milli forintra jsolhat. De ne vrjunk tlzott fapadossgot, az alapfelszereltsgbe olyan holmik is belekerltek, mint a menetstabilizl rendszer. A Kia ezzel tudatosan az EuroNCAP trsteszt tcsillagra hajt - most szigortjk a trstesztek rtkelst, s szempont a menetsabiliztor meglte is.
De vgre ljnk bele az autba, amely jszer formjval tnyleg kiprblsra csbt. Mr rnzsre saccolhat, hogy a csapott far dobozforma a hosszhoz kpest tgas utasteret rejt. Az egsz aut csupa formai geg. A domborod kerkjratok ficksak, az els lkhrt kikpzse terepjrs, a marknsan szgletes hats motorhztet azt az rzetet kelti, mintha hathengeres hromliteres motor lakna alatta. A htrafel szkl ablaksor, az vegfelletek alacsonyabb arnya a lemezfelletekhez kpest a videjtkok harciszekereit juttatjk az esznkbe, meg a nagyobb SUV-okat. Hogy mennyire jtszik a kocsi az arnyokkal, arra j plda, hogy az alap 16 colos kerekek aprsgnak tnnek a kerkjratokban, a felras 18 colosokra mondja az ember, hogy na, igen, ez gy rendben van.
s ezekkel a tizennyolcasokkal szerelt tesztautt vittnk el egy krre. Belve a forma nem lep meg, erteljes, mai vonalvezets, amely rszleteiben visszaad a kls harcias jellegbl. Pldul a mszerfal rnykoljnak a formja, a kormny formaterve, vagy az ajtkrpitok kemnyen odahzott lei beszdesek. A stt sznek ellenre j a hangulata az utastrnek, persze ebben az is szmt, hogy nincs nyomorgs. A tet messze fent, az oldalak tlagos tvolsgban vannak a bentlktl. Magam mgtt maradt mg j hsz centi lbhely, htul is van elg fejtr, szval gyesen kilegztk a trknlatot a Kinl. A burkolatok s krpitanyagok kztt szvesebben ltnk tbb puha felletet, ha mr 3,8 milla a kocsi ra, de lassan hozz kell szoknom, hogy nem 92 van, amikor 998 000 forintba kerlt egy j Astra, ergo ebben az r- s mretkategriban ez ltalnos - br a Cee'd-ben mintha tbb lenne a kellemes struktrj fellet. De vglis nem akarok aludni a krpitokon. A tesztelt Soul-ban felras hifi volt, sajna nem este, hogy lthassan a zenre sznvltva vilgt hangszrkereteket, amit nem rtkelek idtlensgnek, inkbb jfejnek, nem rt neknk a szrakoztats az agyrmesen rngatz forintrfolyam s megszn munkahelyek rme mellett. Viszont ltom a mszerfaltmb kzepre ltetett center-mlysugrzt, amitl sztnsen zene-adathordozt keresek a zsebeimben - kld meg rendesen. Belestem a csomagtartba is, egy normlis csomagtart nzett vissza, a padlja alatt rekeszekkel.
De inkbb indtom a motort s hajr. A vlt pontos s egsz rvid utakon jr, az egyhatos dzel a maga 115 lerejvel jkedven gyorstja az egyni karosszrit. A gyorsulsa 10,6 msodperc szzra, ez j tlagos dinamizmus. A vrosi sebessgtartomnyt az tlagot megelzve ri el a Soul, s ht biztos, hogy ez a kocsi elssorban a vrosi harcmodorra felksztett. A kis dzelmotor nagyon rugalmas, benzineseket megszgyenten veszi a fordulatot - ugyanolyan jl szolgl, mint a Cee'd-ben. A fk jl adagolhat, az aut hangja kicsit morcos, a Kia mszaki szakembere szerint a bejratssal eltnik a felhang is, a fogyaszts pedig 10 000 km utn a kezdetihez kpest msfl literrel is albbszll - s gy van esly a ht liter krli rtkre. A fkek jl adagolhatk s hatsosak. Az j elektromos szervkormny knnyen jr, de jl rezhet kapcsolatot teremt az ttal, precz kormnyreakcikkal - mondjuk ebben szerepet jtszanak a 18-as nagy kerekek a peres gumikkal. A kisebb felnikkel lgyabban viselkedik az aut. A rugzs jl hangolt, nem rz, de nem is leng a kocsi.
gy azt kell, hogy mondjam sszessgben igen jl sikerlt aut a Kia Soul. Azonban mg nem jsolok hatalmas eladsi szmokat s a Kia Cee'd-hez hasonl sikert - ide is jr a 7 v ltalnos garancia. Egyrszt meg kell rkeznie az olcs belpmodellnek, msrszt az egy dolog, hogy nekem tetszik a formja, a vsrltmegeket is meg kell nyernie. s ugye ami egyni az meg is oszt, lesz akinek helybl tetszik, lesz akinek nem fog tetszeni, brmennyire is jl sikerlt, jl felszerelt vagy praktikus az aut. Persze az is lehet, hogy ppen az egyni formja teszi divatt s piaci sikerr a Soul-t, s amelyik tpus most jl szerepel, az vlsg nlkl tarolni fog.
|