Amerikai, de nem pite
2012.06.29. 08:25

Mindssze egyetlen napot tlttt haznkban, mi pedig egy villmgyors, de annl emlkezetesebb menetet zavarhattunk le a Mustang legsportosabb vltozatval!
Amerikai, de nem pite
Mindssze egyetlen napot tlttt haznkban, mi pedig egy villmgyors, de annl emlkezetesebb menetet zavarhattunk le a Mustang legsportosabb vltozatval!
Rgvest az elejn felmerlhet a krds, hogy a 444 lers Boss 302-esnl (az angol boss sz jelentse fnk, a szm pedig a V8-as motor mretre utal kbhvelykben kifejezve) egszen vletlenl nem sportosabb a 650 lovas, kompresszoros Shelby GT500? Nem! Br utbbi a legmuszklisabb, de nem a legsportosabb Mustang! A hres Laguna Seca versenyplyn pldul a Boss ngy msodpercet vert r, s egyttal olyan ellenfeleket utastott maga mg, mint a 2010-es BMW M3-as s az Audi R8-as.
Hogyan lehetsges ez? Nos, ahogy az eredeti, 1969-es Ford Mustang Boss 302-es, gy a legendt felelevent utd is a versenytechnikbl mertett. A Mustang GT mindkt oldalon vltoz szelepvezrls, 5,0 literes V8-asa egyebek mellett ttervezett szvsort, agresszvabb vezrmtengelyt, kovcsolt alumniumdugattykat s knnyfm hengerfejet kapott, valamint specilis, ngyg kipufogrendszert illesztettek hozz. gy tovbbi 32 lert sikerlt kiprselni belle, lnyegesebb azonban, hogy sokkal kszsgesebben reagl s intenzvebben, radsul 7000 helyett immr 7500-as fordulatig prg a ftengely.
A hts kerekekhez hatfokozat manulis sebessgvltn keresztl jut az er, s nem csupn a kapcsolsi utakat, hanem a fokozatokat is rvidebbre vettk. Az ell MacPherson, htul pofonegyszer, merev hidas felfggesztst combosabb hts stabiliztorral, kemnyebb rugkkal s t fokozatban llthat lengscsillaptkkal (nem m gombnyomsra, hanem csavarhzval!) fejeltk meg. Ezutn a Mustang ell 11, htul 1 mm-rel hasal kzelebb a fldhz, s lltlag 1g keresztgyorsulsra is kpes, mg a lasstsrl Brembo fkrendszer gondoskodik.
Extrm sport a Mustangot megzabolzni
Mivel a prbatra sszesen fl rnk volt, nem sokat teketriztunk, gyorsan befszkeltk magunkat a felras Recaro sportlsekbe. Az utastr kiss olcs hats, az sszeszerels helyenknt slampos, de az els llrajt gyakorlatilag minden „hibazenetet” kitrl az ember memrijbl: hajmereszt lmny, ahogy a 444 paripa belefeszl a hmba, s a V8-as bls, veltrz hrgsek kzepette alig 4,3 msodperc alatt szzra katapultlja a kocsit. Ehhez azrt kellene nmi gyakorls, mert a vlt hatrozott kezelst ignyel, s magas fordulaton nem igazn tolerlja a gyors thzsokat. Ha kikapcsoljuk a menetstabilizl rendszert, ltalban vaskos gumifsttel indul a mutatvny, s folyamatosan izeg-mozog a Mustang feneke. Felrrt TracKey szoftverkulcs is kaphat a Boss 302-eshez, ami teljes egszben tprogramozza s versenyplyra lesti a vezrlelektronikt, valamint rajtautomatikt is tartalmaz.
Habr a 19 colos, fekete felnikre hzott, ell 255/40, htul 285/35-s Pirelli PZerkkal hatrozottan fogja az utat, s a fordulkban hts Torsen nzr differencil is segti, kanyarokban olyan a Mustang, mintha egy vadlovat akarnnk betrni: elg egy vatlan gzads s brmikor kpes keresztbellni. A korltozott prbalehetsg miatt a kormnyzsrl s a futmrl nem tudtam hiteles vlemnyt alkotni. gy ltalnossgban a Mustang Boss 302-es lnyegesen kzvetlenebbnek s agilisabbnak tnik az alapverzinl, de azrt tovbbra sem egy preczis mszer. Mg gy is egy kiss nehzkes, tipikus amerikai izomaut. Persze a tengerentli 42 995 dollros (kb. 9 760 000 Ft) ron mindezt gondolkods nlkl elnznnk neki...
|