Ceauseascu bakancsa
2012.03.07. 09:20

Szlhazjban a Bakancs nvre hallgat a Ceauseascu elnk rendeletre kifejlesztett, s mindssze egy vig gyrtott trpeaut, a Dacia 500.
Ceauseascu bakancsa
Szlhazjban a Bakancs nvre hallgat a Ceauseascu elnk rendeletre kifejlesztett, s mindssze egy vig gyrtott trpeaut, a Dacia 500.
Ht vvel ezeltt az a hr kapott szrnyra, hogy Romniban megkezdtk egy j kisaut sorozatgyrtst. Nhny kp is rkezett, de sokkal tbb nem. Aztn az autkkal kapcsolatos hresztelsek lekerltek a napirendrl, hogy a helyket a politikai hradsoknak adjk t. A legtbben elfeledkeztek az akkori autnsges idkben dtnek sznt aprsgrl, s senki nem gondolta volna, hogy e ksrlet egy darabjt – vekkel ksbb – a budapesti utcn lthatjk viszont.
A hivatalos nevn Dacia 500-nak nevezett aprsgot a nyolcvanas vek kzepn kezdtk fejleszteni. Ceauseascu elnk azt a feladatot adta ki a mrnkknek, hogy dolgozzk ki egy olyan olcsn elllthat gpkocsi terveit, amely a npaut szerept tltheti be. Kltsgcskkentsi okokbl azt is kiktttk, hogy lehetleg minl tbb alkatrszt, illetve rszegysget vegyenek t a mr fut romn gyrtmnyokbl. A tervezk jl oldottk meg a feladatot.
A motor mg teljesen hazai termk, igaz, nem nlklz nmi nemes szrmazst. A kthengeres lghtsest ugyanis gy kaptk, hogy elfeleztk a Citron Visa-szrmazk Oltcit motorjt. A karburtor azonban mr a Dacibl rkezett – ennek megfelelen nagyobb is a kelletnl. Az indtmotor, a genertor szintn Dacia, miknt a benzinszivatty, amit egyb meghajts hjn elektromosan mkdtetnek. rdekes szerkezet a sebessgvlt, amit a kttem Trabantoknl megszokott kilincsszer karral lehet kapcsolgatni. A kar rudazatt a motortrbe kvetve ezek utn nem ri igazi meglepets a szemllt: a fl Oltcit-motorhoz a Trabant vlthoz megszlalsig hasonl szerkezet csatlakozik.
Teljesen sajt fejleszts a karosszria s a futm, igaz, mindkett a lehet legegyszerbb. Ell a McPherson-felfggeszts hromszg lengkarra tmaszkodik, stabiliztornak nyoma sincs. Htul mg egyszerbb a helyzet, kt darab, kt helyen gyazott hosszanti lengkar vezeti a kerekeket csavarrugk s hidraulikus lengscsillaptk segtsgvel. A kormnym s a fkrendszer megint Dacia-szrmazk.
A Dacia 500 gyrtst 1988-ban kezdtk meg, s a forradalom utn, 1989-ben hagytk abba. Az eltelt egy v alatt csaknem tezer kisaut grdlt le a futszalagokrl, amelyek mindegyikt belfldn dobtk piacra.
A budapesti utcn feltnt pldny rkezse is homlyba vsz, csakgy, mint a kocsi mr hazai lete. A forgalmi engedly szerint az aprsg – hossza mg a hrom mtert se ri el – 1992-ben rkezett az orszgba. Ami ezutn trtnt, az egy horrorfilm tmjul is megfelelne. Elszr is alaposan megtrtk, majd gy-ahogy rendbe hoztk. Ezutn meghibsodott, de gy, hogy hirtelen jtt ngy egymst kvet gazdja sem tudott lelket nteni bel. Kzben a vizsgja is lejrt, s gy teljesen az ebek harmincadjra kerlt, ami mly nyomokat hagyott az aut kllemn. Tavaly fordult szerencssre a sorsa, amikor – mkdskptelenl – megvsrolta egy fiatal autrajong, Muczn Gbor.
nem nyugodott bele abba, hogy a kocsit nem lehet letre kelteni. Bartaival zekre szedte a motort, s hamarosan megtallta a hibt. Illetve a hibkat, amikbl egy egsz sor akadlyozta a motor mkdst. Ilyen volt pldul, hogy a szelepek nem fekdtek rendesen a helykre, a karburtor nem ltta el rendesen a feladatt, s radsul tbb helyen fals levegt szvott a flliteres kthengeres. A javts s a megfelel fvkkkal val felszerelse utn a motor mkdni kezdett, de tovbbra is csak nagy fordulaton kpes vinni az alig hatmzss autt.
A nlunk ritkasgszmba men tpus tovbbi sorsa ugyangy bizonytalan, mint ellete volt. Jelenlegi tulajdonosa szeretn eladni valakinek, aki folytatn tovbb a mr megkezdett munkt. Belegondolva, hogy az egsz vilgon legfeljebb tezer darab ltezhet a Dacia 500-asbl, taln nem is sok rte az a 80-90 ezer forint.
|