Turbnagyhatalom
2011.05.01. 11:01

Teljesen egyrtelm, hogy a feltlttt erforrsok kezdik kiszortani az atmoszferikus benzines egysgeket. Persze, ha olyan motorokrl van sz, mint amilyenek a BMW turbs gpezetei, akkor teljesen rthet ez a trend.
Turbnagyhatalom
Teljesen egyrtelm, hogy a feltlttt erforrsok kezdik kiszortani az atmoszferikus benzines egysgeket. Persze, ha olyan motorokrl van sz, mint amilyenek a BMW turbs gpezetei, akkor teljesen rthet ez a trend.
A feltlttt benzines motorok minden korbbinl npszerbbek, aminek tbb oka is van. Egyrszt a viszonylag kis hengerrtartalombl is hatalmas teljestmnyt lehet kisajtolni, msrszt a feltlts az erforrs karakterre is igen pozitv hatst gyakorol, arrl nem is beszlve, hogy a teljestmnyhez kpest nem szkik az gbe a fogyaszts. Ennek elrsre tbb feltltsi md is ltezik, melyek kzl egyrtelmen a turb a legnpszerbb (a BMW csak ezt hasznlja), csak utna jn a mechanikus elven mkd kompresszor (ltezik turbs-kompresszoros feltlts is, lsd a VW 1.4 TSI-jt). A turb mkdsnek lnyege, hogy a motorbl rkez kipufoggz a turbinn keresztlhaladva igen magas fordulatszmot eredmnyez a munkatengelyen (egyes motoroknl akr 300 ezer fordulat/perc), ami hajtja a kompresszort, gy pedig hatalmas mennyisg tbbletleveg juttathat az gstrbe.
Hatkonyabban!
A BMW motorfejlesztinek teljesen vilgos elkpzelsk van arrl, hogy milyen irnyba tart a technika. Arra nem kell szmtani, hogy a szvmotorok eltnnek, de igen kevs lesz bellk, leginkbb az "alapmotorok" kztt maradnak majd meg. A msik irnyzat a hibridhajtsra vonatkozik, eszerint a kisebb BMW-knl is bevetik a benzines-elektromos hajtst, ami jelenleg csak az X6-os s a 7-es modelleknl ll rendelkezsre. Az elektromotorok rvn a rendszerteljestmny egy ngyhengeres motorral karltve knnyedn elrheti majd a mostani a V8-asokt, termszetesen jval szernyebb fogyaszts mellett.
Az j ngyhengeres vltja a szv hathengerest
Rengeteg rajongja van a BMW soros hathengeres szvmotorjainak, de gy tnik, rvidesen bcst kell vennnk a brsonyos hang erforrsoktl. Ugyanis az X1-esben debtlt, 28i nvre hallgat 2,0 literes, ngyhengeres benzinmotor lnyegesen kisebb fogyaszts mellett (az X1-es esetben 7,9 l/100 km) ugyanolyan teljestmnyt nyjt, radsul a nyomatk sokkal alacsonyabb fordulaton bred. Hogy ptolni tudjk a hat hengert, termszetesen szmos technikai trkkt vetett be a BMW. Ketts vezrmtengely-lltst (Vanos) s vltoz szelepvezrlst (Valvetronic) alkalmaz a gyrt, m taln a legfontosabb az j erforrs feltltrendszere, amely a "Twin-Scroll" elv szerint mkdik, azaz a csatornkat a kipufog-lemlben s a turbfeltltben egyarnt megosztva, kt-kt henger kiszolglsra alaktottk ki. A kipufoggzok gy spirlvonalban rkeznek a turbinakerkre, az alacsony fordulatszmtartomnyban klnsen alacsony ellennyomst eredmnyezve - teht a turbinakerk ksedelem nlkl kpes erteljes felprgsre.
Mindezek eredmnye 245 ler s 350 Nm, gy az X1-es nagyon ficks: 6,1 szekundum alatt ri el ll helyzetbl a 100 km/rt. A hatkonysg mindezeken tl nagyban ksznhet a kzvetlen benzinbefecskendezsnek (High Precision Injection) is. A szelepek kztt centrlisan elhelyezked mgnesszelepes injektorok 200 bar maximlis befecskendezsi nyomssal gondoskodnak az zemanyag rendkvl pontos adagolsrl. A gyjtgyertya kzvetlen szomszdsgban bejuttatott benzinsugr egyenletes s klnsen tiszta gsfolyamatot eredmnyez, mikzben a kzvetlenl befecskendezett benzin hthatsa a hagyomnyos befecskendezs feltlttt motoroknl jval magasabb srtsi arnyt tesz lehetv.
|