Kia
2010.12.29. 14:02

A Kia j mini egyterje igazi eurpai aut. Nmetorszgban terveztk, Csehorszgban gyrtjk, neknk azonban azrt lehet a legrdekesebb, mert a klst magyar designer vetette paprra.
Kia
A Kia j mini egyterje igazi eurpai aut. Nmetorszgban terveztk, Csehorszgban gyrtjk, neknk azonban azrt lehet a legrdekesebb, mert a klst magyar designer vetette paprra.
Benny Oeyen, a Kia eurpai rszlegnek marketingvezetje a Venga kapcsn megjegyezte, hogy az eurpaiak a legfinnysabb autvsrlk, vagyis sokkal tbbet vrnak el egy jrmtl, mint adott esetben egy amerikai vagy zsiai kuncsaft. Ezrt tbb tvol-keleti gyrtval ellenttben az j modellt az reg kontinensen lk zlsvilgnak megfelelen terveztk, s Eurpn kvl nem is dobjk piacra! Mindezt csak azrt jegyeztem meg, mert a Ceed utn a Vengnl is tetten rhet az risi igyekezet. Bszkk lehetnk r, Kovcs Mikls vezette azt a designcsapatot, amelynek tagjai az jdonsg kls formatervt alkottk. nemcsak a koordinciban vett rszt, mint a legtbb "sztrtervez", hanem gyakorlatilag is az elkpzelseit s munkjnak nyomt lthatjuk a Vengn.
Attl fggetlenl, hogy kihez fzdik a design, nagyon tetszetsnek nevezhetjk a modellt. Nem olyan bohks, mint egy C3 Picasso, nem olyan "merev", mint egy Nissan Note, hanem egyszeren letisztult, amolyan modern, a mai korba tkletesen beleill, divatos jrm. rdemes vgigvezetni a tekintetnket a hatszglet htmaszkon, a szinte az A-oszlopig elnyl lmpatesteken, vagy a meredek vvonalon, s azonnal szembetnik, a Venga a Kia knlatn bell nll egynisg.
Praktikus fazon, maximum 1,2 m3-es raktr
Kemny fba vgta a fejszjt a Kia, mert nehz jat mutatni ebben a szegmensben. Ugyanakkor ezek a ngy mtert alig meghalad hosszsg jrmvek nem vletlenl oly npszerek: viszonylag kicsi klmreteik ellenre tgas belteret rejt karosszrijuk. A 4068 mm hossz Venga tnyleg nagyvonal helyknlattal rendelkezik, a trrzetet egyedl a tlsgosan vaskos els oszlop rontja. Hogy minl nagyobb legyen a beltr, amennyire csak tudtk, kitoltk a karosszria sarkaiba a kerekeket, gy a tengelytv risi, 2615 mm. A viszonylag keskeny kocsitest miatt fergetegesen nagy vllszlessgre nem kell szmtanunk, ezt leszmtva azonban bsges a hely. 190 cm-es vezetre belltott ls mgtt knnyedn elfr a hasonl termet utas trde, mikzben a feje felett mg ktarasznyi tr marad.
A hts lssort 17 cm hosszan, snen mozgathatjuk, vagyis kedvnkre vltoztathatjuk a lbhely s a csomagtr arnyt. Alaphelyzetben a csomagtr 314 literes mrete csak tlagos, m a sllyeszthet padlszinttel 440 literig bvthet a raktr - s ekkor az lssort mg nem toltuk elre. Az lsek lehajtsval 1253 literes teret kapunk, de ahhoz, hogy sk legyen a fellet, ki kell vennnk a mozgathat padlt.
A mszerfal a klshz viszonytva mr kevsb ltvnyos, br a Kinl lltjk, hogy az olasz s tvol-keleti lakberendezsi kultrbl mertettek ihletet. Maradjunk annyiban, hogy a vezeti krnyezet otthonos, de semmivel sem ignyesebb, mint egy Ceed, st! Az anyagvlaszts nem tl megnyer, szinte mindenhol kemny, rideg manyagokkal tallkozunk, legalbb a mszerpult fels rszre tehettek volna valami szebbet. Ahogy vrhat, rekeszekbl nincs hiny, az els kt ls kztt pldul egy kisebb bevsrls csomagjai is elfrnek, mikzben a kt pohrtartrl sem kell lemondanunk.
A konkurensekhez hasonlan a Venghoz is gazdag motorpalettt knl a gyrt. Az alapmotor szerept betlt 1,4 literes, 109 lers motor idelis vlaszts, a legtbb lethelyzetben elegend az ereje s sri csendben dolgozik. A nagyobb benzinesre vgyk vlaszthatjk a 125 lovas 1,6-ost, ami szintn nagyon halk s kifinomult, csak ppen a kzptartomnyban jval nyomatkosabb. A dzeleknl bevetik a Kinl jdonsgnak szmt, kt teljestmnylpcsn elrhet 1,4 literes egysget (75 s 90 LE), amelyek kzl az ersebbet tehettk prbra. Amennyire kiemelked a benzinesek jrskultrja, annyira hangos a kis dzel. Olyan, mintha a motor kzvetlenl a flnk mellett dolgozna.
Karakterisztikja azonban kellemes, a precz hatfokozat vltval jl be lehet osztani az erejt, radsul 130 km/rnl csak 2500-at fordul a ftengely. Az 1,6 literes, 128 lers "cscsdzel" sem egy villanymotor, de ez mr igencsak dinamikusan mozgatja a kasztnit. Az 1,4-eshez kpest a legnagyobb klnbsg az, hogy alacsonyabb fordulaton is terhelhet, nem kell annyira prgetni, nyomatkgrbje jval egyenesebb. Mindssze 100 ezer Ft felrrt mindegyik motorhoz elrhet az EcoDynamics csomag, amelybe start-stop rendszer, nagyobb kapacits akkumultor, alacsony grdlsi ellenlls gumiabroncs s fkezsi energit hasznost genertor tartozik.
sszessgben j a Vengt vezetni, hiszen a kormny szervo rsegtse idelis, a ngytrcss fk rendszer remek, de a futm meglehetsen sprd. A Venga a sr keresztbordkon kifejezetten idegesnek hat, nem nyeli el megfelelen az thibkat.
A vtelr s a garancia lehet az tkrtya
A Venga forgalmazsa februrban veszi kezdett haznkban, az rakat azonban mris nyilvnossgra hozta az importr. A belpmodell 3 299 000 Ft-rt vihet majd haza, ami a kategria egyik legjobb ajnlata, fleg ha a 7 vre vagy 150 ezer kilomterre szl garancit is szmtsba vesszk! Az alapfelszereltsgbe tbbek kztt blokkolsgtl, aktv fejtmlk s els elektromos ablakemelk tartoznak, a manulis klmt tartalmaz csomagrt 300 ezer, mg a metlfnyrt 100 ezer Ft-ot krnek. A Ceedhez viszonytott "sovnyka" rklnbsggel egytt is szp jvt jsolhatunk a Vengnak, hiszen minden fontos tulajdonsga megvan ahhoz, hogy egy csaldot kiszolgljon.
|