Peugeot 308 Bioflex
2010.08.18. 12:15

Ersen az E85 fel hajlok, ha alternatv zemanyagokrl van sz. Nem terheljk a krnyezetet tonnnyi akkuk gyrtsval, nem kap ramtst a szerel, s nem kell jrafogalmazni a gpjrmtechnikt. Radsul olcsbb a mai zemanyagoknl. s hogy tbbet fogyaszt? Annyival nem, hogy utljam.
Peugeot 308 Bioflex
Ersen az E85 fel hajlok, ha alternatv zemanyagokrl van sz. Nem terheljk a krnyezetet tonnnyi akkuk gyrtsval, nem kap ramtst a szerel, s nem kell jrafogalmazni a gpjrmtechnikt. Radsul olcsbb a mai zemanyagoknl. s hogy tbbet fogyaszt? Annyival nem, hogy utljam.
Tudom sokan mondtk mr, de n is mondom: Brazlia. Szerintem ott mr bizonytott az alkohol, mint tmegzemanyag. Hidrogn? zemanyagcella? Hibrid? Full-elektromos aut? Mirl beszlnk? Klassz s lelkest, de drga technolgik, mg drgbb gyrts, sokba kerl megsemmists, j szerviztechnolgia, amit vgl mind az auts fizet meg. Ja meg a Fld. Mi lesz az akkuk nehzfmeivel, mibl lltunk el energit, hogy mobilan tisztbbak lehessnk. Esetleg lignit ermbl?
Na de a lnyegre. Ahhoz, hogy egy benzinzem motor vidman elfogadja az eurpai norma szerinti etanol zemanyagot, az E85-t (emely 85 % etanol, 15 % benzin), igazn nem kell sok. Mivel az E85 kenkpessge a benzintl elmarad ms anyagbl kszlnek a szeleplkek, a szelepek, szintn korrzillbbnak kell lennik az zemanyagrendszer fmalkatrszeinek, s persze alkoholt ll tmtseket kell alkalmazni. Kell okos vezrls, amely megismeri az etanolt, ehhez ltezik egy szonda, amely az zemanyag elektromos ellenllsbl pontosan megllaptja, hogy mi megy az zemanyagvezetkben - tisztn benzin, vagy tisztn E85, vagy ezek milyen elegye.
Egybknt ezt a szeleplk kensi-stresszt mr tlte egyszer az autipar, mikor az lom tnt el a benzinbl, mgis itt vagyunk. A lnyeg, hogy minden etanolos krdsre adott a ksz technolgiai vlasz, amely radsul nem drga vlasz s rgtn tmegmretekben alkalmazhat. Ja s visszatrve, az etanolos zemhez, kicsit ms elgyjts, befecskendezett zemanyagmennyisg dukl, ezt szpen kidekzzk a j motorvezrlsek, amelyeken szintn nem kell vltoztatni, csak a programjukon.
s az etanol kevsb szennyezi elgve a krnyezetet. s magas, 100 fltti oktnszma (105 ha jl sejtem) kvetkeztben finomabban jr a motor, kisebb a dinamikus terhelse, vrhatan hosszabb az lettartam. A turbknak meg kln j az etanol magas oktnszma. Egybknt sokan mondjk, len a taxisokkal, hogy mehet az etanol talakts nlkl is a tankba, felefele arnyban. Sajt kocsimban is kiprbltam, kicsit gyengbb lett, a hangja szebb, a jrsa puhbb, a szaga desksebb, hidegben meg nehezebben indult. Kb egy literrel evett tbbet, a literenknt 100 forinttal olcsbb cuccbl. Szerintem nem kell magyarzni tovbb.
De van egy kis kockzat is az E85 hasznlatban, ha benzinre kszlt kocsiba tltjk. Az els, hogy az etanol kimos minden mocskot az zemanyagrendszerbl, jobban, mint egy fvkatisztt adalk, gy szmthatunk pr ezer km lefutsa utn egy zemanyagszr cserre. Amgy az zemanyagpumpk nem szoktk szeretni hossz tvon az etanolt. Pldul Wittmann Zsolt tapasztalatai szerint, aki BMW 328i Turbjba tankol E85-t. rdekes trtnet a 400 ler feletti zldd tett tuning aut.
|