Mazda3 MPS
2010.05.20. 07:54

Szinte vissza kell fogni a Mazda3 MPS-t, hogy betarthassuk vele a megengedett sebessghatrokat, mert a szgulds e sportmodell vrben van.
Mazda3 MPS
Szinte vissza kell fogni a Mazda3 MPS-t, hogy betarthassuk vele a megengedett sebessghatrokat, mert a szgulds e sportmodell vrben van.
Az egsz aut olyan, mint egy vaskos izomkteg, erteljesnek s masszvnak hat. Csakhogy a Mazda designerei nhny helyen igencsak tlzsba vittk az erfitogtatst, bizonyos rszek mr-mr a giccs kategriba tartoznak - az eld visszafogott stlusa bizony "emszthetbb" volt. A gphztetre vgott nyls turbs modellrl lvn sz nem csak vakts, de a frontrsz egyszeren tlzsfolt a cicaszem lmpkkal s a nagy, fekete htmaszkkal. Ezt leszmtva nehz belektni, mert a vezetlsbl nzve nagyon is rendben van. Vetlytrsaihoz mrve (lsd keretes rsunkat) tovbbra sem a Mazda bszklkedhet a legtbb lervel, de tudjuk, a nyers er nem minden, az irnythatsg legalbb olyan fontos.
Nem tl sok 260 ler az els kerekeken?
Ngyhengeres egysghez kpest meglehetsen nagy az MPS motorjnak 2,3 literes lkettrfogata, amit lehet is rezni, hiszen a motor risi ereje ellenre sem prg fel tl gyorsan. De ha egyszer elkapja a fonalat, rlt vgtra sarkallja az autt, mg ha a hangja meglehetsen visszafogott is. 3000-es fordulatnl robbansszeren rkezik az er, az lsbe prsel lmny pedig mg kzvetlenl a leszablyozs eltt sem sznik meg. A nagy lkettrfogat elnye ugyanakkor a mindennapi kzlekeds sorn egyrtelm: 60 km/rnl mr hatodik fokozatban gurulhatunk, s innen is erlkdsmentesen gyorst a jrm.
A fizika trvnyeit azonban az MPS sem tudja meghazudtolni, nedves ton a 380 Nm-es nyomatkot a kiprgsgtl szakadatlan beavatkozsa miatt szinte lehetetlen tvinni az aszfaltra. Mondhatjuk ezt annak ellenre, hogy az els kt fokozatban az elektronika nem engedi rzdulni az sszes nyomatkot a kerekekre, illetve hogy azonos tehetetlensgi nyomatk fltengelyeket vetettek be, ami jcskn cskkenti a hajtsi befolyst. De amint szraz utat fog a gp, mintha maga mgtt hagyn a lncait. Rszlegesen nzr differencilmvvel s sebszi pontossggal irnythat kormnymvvel a szlalomplyk s szerpentinek nagymenje. Semmi alattomos nincs a viselkedsben, nagy teljestmnye ellenre knnyen kiismerhet, egyedl az alulkormnyzottsgi hajlamot kell a fejnkben tartani, meg azt, hogy a menetstabilizl nem szl bele "lpten-nyomon" a vezetsbe. Ezeken a tulajdonsgokon tl a hatfokozat, manulis sebessgvlt is valdi lvezeti forrs. Ez az egyik legjobb kzi vlt, amit ma hasznlhatunk: hatrozott kezet kvetel, de szdletesen rvid utakon jr a karja.
A hangulatfokozs a beltrben is nagy szerepet kapott, noha korntsem olyan radiklis a vltozs, mint a klsnl. A csbe bjtatott fmszerek kztt turbnyomsmr ingzik fel s al, mikzben felstestnket tlagos oldaltarts lsek fogjk. Utbbiak - pont azrt, mert nem tlsgosan kagylstottak - hossz ton is knyelmesek, nem nyomjk az ember derekt. A vezett krllel mszerfal is tkletesen illik az aut karakterhez, a fekete bettek pedig oldjk a komorsgot. Negatvumknt egyedl a kormnyrl kezelhet navigcit s fedlzeti szmtgpet lehetne kiemelni, na meg a kompaktautk kztt szks hts lbteret s csomagteret.
Csak a metlfnyezsrt kell felrat fizetni
A Mazda3 MPS ra az egyik legkedvezbb a szegmensben. A 8 359 900 forintban minden olyan ttel benne van, amit joggal elvrhatunk. A bixenon kanyarkvet fnyszrk, a holttrfigyel rendszer, a fttt lsek s a navigcis rendszer is alapras ttelek, az egyetlen rendelhet extra pedig a 94 900 Ft-os metlfny.
|