Skoda Yeti, aki nem hegyiember
2009.10.08. 16:20

Se nem hegyiember, se nem mumus a Skoda Yeti. A cseh gyr a tervezettnl fl vvel elbb dobta piacra a SUV kategris Yeti-t, legyen mit vennik az embereknek.
Skoda Yeti, aki nem hegyiember
Se nem hegyiember, se nem mumus a Skoda Yeti. A cseh gyr a tervezettnl fl vvel elbb dobta piacra a SUV kategris Yeti-t, legyen mit vennik az embereknek.
A Skoda Yeti, mint lenni szokott tanulmnyautnak indult, majd valsg lett belle. A gyr fl vvel ksbbre tervezte a gyrtst s a piaci bevezetst, de vgl az szi frankfurti helyett mr a tavaszi Genfi Autszalonon bemutattk a kocsit. A gyrts s az elrendelsek felvtele a nyron elindult, nlunk is. gy br az aut most lett megrinthet Magyarorszgon, mr van, aki letette az elleget s vrja az sszkerkhajts Skodjt. Vagy akr a fronthajtst, mert az 1,2 literes TSI benzines 105 lers alapmotorral szimpln fronthajts az aut. Persze attl mg nagyobbak a rugtjai s magasabban van a kasznija, st az utastr praktikuma s knyelme is elidegenthetetlen adottsga.
Els szimatra
Igazn a Yeti-t mr tbjhattuk a Genfi Autszalonon, de arra rszletekben ki emlkszik mr. Frissebb lmny a pr hete kttt rszletesebb ismerettsg, amelyet egy mr berkezett, de mg vizsgzatlan autt megnzegetve tettem meg. gy most, mikor vezethet jrm kerlt a fenekem al, mr kevesebbet foglalkoztam az utastr trendezhetsgvel, meg az lsek helyknlatval, inkbb, mivel lehetet, bementem az erdbe, hiszen azt mondtk a gyriak a kocsirl, hogy ilyet is lehet tenni vele.
Mert rvidek a tllgsok, mert magas a hasmagassg, mert van sszkerkhajts (legalbbis az 1,8 TSI-ben s a 2.0 CR TDI-ben). Mivel a prbs aut az utbbi volt kiprbltam a Pilisben (nem illeglisan, az erdszek beengedtk az autkat). Persze csak vatosan, mert marketing szveg ide-vagy oda, azrt rnzsre ltni, hogy nem olyan nagy a hasmagassg, s a tllgs is ltez fogalom. vatossgom nem volt alaptalan, mert elbb a kartervd, majd az els lkhrt mr a kitaposottabb erdei ton lert - igaz ugyan, hogy az adott tra, mondjuk egy Fabival nem trtem volna le. gy a bakhtakon volt jobb egyenslyozni, s vatosan kellett leereszteni a terepjrk, vagy vadkanok trta nagy gdrkbe.
gy azt mondom tbbre kpes az aut a nem szilrd burkolat utakon, mint egy tlagkocsi, de szgezzk le, hogy nem terepjr. Persze ezt a skodsok sem mondtk. Amgy amolyan Nissan Qashqai-os a filozfia, teht a vros is dzsungel magas jrdaszeglyekkel, ktykkal, s a Yeti ezeken kevesebb gonddal tlp, mint egy norml felpts trsa. A magas ptsi mdnak, amgy nem ez a felhasznl szempontjbl a legfontosabb hozomnya. Sokkal inkbb a knyelmesebb bels, a bell nagyobb fejtr, levegsebb utastr. Az, hogy magasabb, az a stlusossghoz tartozik, vagnyabb gy, mint a Roomster. Mondjuk tnyleg vagny jelensg a kocsi, jpofa a kzpre behozott kdfnyszrja, rali auts gy a gp kpesfele. Amgy a kocsi az Octavia platformra plt, de mondhatnnk, s mondjuk is, hogy VW Tiguan.
Terep, nem terep
Ami viszont nem mondhat el a terepjrk javrl, az elmondhat a Yeti-rl. Mrmint, hogy j hasznlni vrosban s orszgton. A prblt ktliteres, 140 lers dzelmotoros, 4x4-es hajtskplet Yeti csak az elnyeit mutatta az sszkerkhajtsnak. A fordulkre szk, knny a parkols s a vrosi mozgs, a kocsi tlthatsga is megfelel, a tkrk mrete szintn. Br a nagy dzelmotorral szereltk a kezelszervek mozgatsa nem kvn feleslegesen nagy ert, knny, de rezhet a kormnyzs, jl adagolhatk a pedlok, pontos, knnyen kapcsolhat a vlt. A fk is hatsos. A nagyteljestmny, nagy nyomatk dzelmotor knnyedn viszi a magas karosszrit, nem jelent gondot se a vrosi gyorsts, se az orszgti elzs, st autplyn is vidman hozza a magas utazsebessget s csak ksn veszti el a rugalmassgt.
Miknt megszokhattuk az Octavia platform autitl itt is j a vezeti helyzet, s jl bellthat. Knyelmes a hossz llapos, magas tmls ls, bsges a hely, fknt a fejnek. Belhet egy pspk a svegvel. Htul els benzsre tl sok komfortot nem jsoltam, de szerencsre csaldhattam az els megtlsmben. Br az ls sprdnek ltszik, egyrszt llthat a tmlja, st az ls helyzete is, msrszt kellen magas a tmla s hossz az llap a knyelmes utazshoz. A lbhely is bsges. Kzpen persze nem lnk, van egy kis kardnalagt, illetve a kzpkonzol htul kidudorodik, mert htra vezettk a fts-szellzst, ez tban lehet a kzpen l lbnak. Viszont kzprl jl kiltni ellre.
Ha valaki megrendeli a teljes vegtett az felfel is jl kilthat. Kln rm, hogy mg a gyrtk tbbsge nyithatatlan panormatett knl, a Skod nyithat, a fele teljesen htracssztathat. A nyitott tetablak pedig j lmny, huzat nlkli friss leveg, szeretem.
Vgl a csomagtartrl, amely rvid, de szles s mly. De jobban megmrve kiderl, hogy nem annyira rvid, mert a magas felpts miatt, s a mlysge okn tnik rvidnek. Irt sok pakkot elnyel, ha kell.
rdekes s teccik, csak az ra nem kevs (persze tudom nem olcsk a tbbiek sem)
sszessgben a Yeti azokhoz a SUV-okhoz hz, amelyek kzelebb llnak a kalandautkhoz, mint a norml szemlyautkhoz. Kzben radsul praktikus jrm is kiprblt s kifinomult technikval. Informciink szerint az 1,4 literes TSI motor jvre lesz rendelhet, akkor vrhat az 1,6 literes CR TDI is. Addig is 4,6 millirt vsrolhat meg az 1,2 literes fronthajtsos belpmodell, az 1,8 TSI (160 LE, 4x4) ra 6,53 milli Forint, a prblt fullos nagydzelrt 7,3 milli Forintot kell tutalni a Skodnak.
|