Baby Lexus
2009.06.11. 15:26
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Multidrive S
Amita van hzon belli luxusmrka, az ember akarva-akaratlanul sszehasonltja a Toyotkat a Lexusokkal. Nos, az j Avensisnl alaposan meglepdtnk, mert a klnbsg taln mg soha nem volt ilyen kicsi.
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Multidrive S
Amita van hzon belli luxusmrka, az ember akarva-akaratlanul sszehasonltja a Toyotkat a Lexusokkal. Nos, az j Avensisnl alaposan meglepdtnk, mert a klnbsg taln mg soha nem volt ilyen kicsi.
A hajtslnc teszi igazn vonzv
Az j Avensis menet kzben sem adja albb, hozza a magas szintet. A teljesen j fejleszts, 1,8 literes Valvematic benzinmotorhoz remekl illik a Multidrive S vlt. Utbbi CVT, azaz fokozatmentes automatikus darab, de a mai divat szerint elre belltott "fokozatai" vannak, hogy a hagyomnyos automatk vltsi rzett keltse. Az Avensis vezetje ht ilyen tttelbl vltogathat - amennyiben tkapcsol kzi zemmdra. Tapasztalatink alapjn azonban ritkn kapcsol majd t, mert a teljesen automatikus mkds knyelme s takarkossga sokkal jobban illik ebbe a kocsiba, mint a sportosabb, tbbet fogyaszt s sszessgben jval frasztbb vezetsi lmnyt teremt kzi zemmd. Az ember jobban jr, ha D-llsba tolja a kart, s hagyja, hogy az elektronika mindent intzzen helyette. Norml vezetsi stlus mellett a sok "fokozatnak" ksznheten elkpeszten alacsony fordulatokon dolgozik a motor, a vlt jval a percenknti 2000-es rtk alatt kapcsolja a kvetkezt. Ha autplyn 130-as tempval suhan az Avensis, motorjnak fordulatszma csupn 2200 krl jr! Az elnyk nyilvnvalk: kisebb zaj, kedvezbb fogyaszts, megsprolt forintok s tisztbb krnyezet. Ami a fogyasztst illeti, ders a kp. Vrosban, erltetett menetben 9,0 l/100 km volt az rtk, nyugodtabb stlusban s krlmnyek kztt viszont nagyjbl 7,0 literes tlagot produklt. A teszprogramot vgl 8,5 l/100 km-es rtkkel zrtuk, de higgyk el, nem kell klnsebb erfeszts ahhoz, hogy 8,0 liter al vigyk az tlagot.
Br van kln "Sport" kapcsol az automatikus zemmdhoz is, ez gyakorlatilag felesleges. Az Avensis a norml llsban is kellen dinamikus (a motor 147 lers, nyomatka 180 Nm), ezrt az igazi sport zemmd az, amikor a vezet kzi llsba tolja a vlt karjt. Ekkor a vezrlrendszer azonnal visszakapcsol egyet-kettt, mert azt programoztk bele, hogy ilyenkor tegye a motort prgsebb, harapsabb. Valjban nem rossz ez a kapcsolsi men, csak ppen nem illik a csendes, kifinomult kocsihoz. Mert hiba a merevebb karosszria (rszben az A-oszlop s az els hossztart kz ptett rugtornyoknak ksznheten), a stabilabb futm (ell-htul szlesebb lett a nyomtv), a kzvetlenebb kormnyzs, az Avensis tvolrl sem sportos, hanem csaldi kocsi. A vlt norml zemmdjnak egyetlen komoly htrnya az, hogy a motorfkhats nagyon gyenge, gy a vezet segthet a fkeknek, ha lassts kzben vagy kanyar eltt ttolja kzi mdba a vltkart. A hossz hetedik fokozat elnye viszont, hogy a kocsiban a motorzaj szinte nem is hallhat, amikor sztrdatempban utazunk.
Nagy ernye, hogy nincs gyengje
Sokan azrt esksznek a Toyotra, mert gy vlik, hogy az nem hagyja majd cserben gazdjt. Nyilvnval, hogy az j Avensisrl nem lehetnek hossz tv tapasztalataink, de valahogyan ebbl a modellbl is egyrtelmen rad a tartssg s a megbzhatsg. A Toyota eredmnyeit ismerjk e tren, a kocsi minsgt pedig testkzelbl rezhettk. Menet kzben aztn arra is fny derlt, hogy az j Avensisnek nincsenek gyengi - minden fontos terleten legalbb az tlagos rtket hozza (trknlat), s van egy-kt kiugran j tulajdonsga (gazdasgossg, minsg) is. rett, jl hangolt modell, amely remek hajtslncnak ksznheten taln segt visszahdtani valamennyit a zajosabb s fstsebb dzelautk ltal az utbbi vekben elfoglalt terletbl.
|