Audi tuning: ABT AS4 lben
2009.03.11. 11:54
310 dzellert szabadt r az aszfaltra az ABT AS4 Power S, ami nem ms, mint egy tuning Audi A4 3.0 TDI.
Audi tuning: ABT AS4 lben
310 dzellert szabadt r az aszfaltra az ABT AS4 Power S, ami nem ms, mint egy tuning Audi A4 3.0 TDI.
Padlgzzal elgyorst melllem a hfehr tuning Audi A4, kt kipufogjbl a legszebb motorzent ontja, mikzben gyorsan tvolodik a debreceni repltr betonjn. Alig vrom, hogy visszarjen s n nyomhassam tvig a gzpedlt, kzben pedig megjegyzem az ABT Sportsline munkatrsnak, hogy milyen j, hogy egy benzines autt is sszeraktak. Hiszen manapsg majd mindenki a dzelekre koncentrl, abban van a nagy zlet s a turbtlts miatt viszonylag knny ltvnyos teljestmnynvekedst elrni. A vlasz igencsak meglepett: a fehr A4 nem benzines, hanem dzel, s nem is olyan egyszer a dzeltuning, ha profi vgeredmnyt akarnak.
Ebbl a nzetbl ms a vilg, elkpeszt, hogy milyen kipufoghangot raktak ssze a dzelnek, s az is, milyen gyorsan prgtt fel a motor, nem lomhn, mint teszik azt a nagy hengerrtaralm gzolajos motorok. Megnzem az aut kinyomtatott adatlapjt, a 3.0 V6 TDI erforrst hasznltk alapul. A gyri 228 ler helyett a tuning utn 310 lert teljest a motor. Egyrszt trtk a motorvezrl elektronika szoftvert, msrszt nagyobbra cserltk a turbt. A motor teljestmny- s nyomatki grbjt nzve sszell a kp. A gyri vonal jellegzetesen dzeles, majdnem az alapfordulattl felugrik magasra, ott szinte egyenes, majd 3000 illetve 4000 fordulatszmrtknl albukik a vonal, elbb a nyomatk, majd a teljestmny fogy el a fordulatszm nvekedsvel.
Ehhez kpest a tuning utn a nyomatki s teljestmny grbk olyanok, mint egy benzinmotornl, meredeken, linerisan emelkednek, s csak magasan, 5000 f/perc rtk utn buknak le. Ez azt jelenti, hogy mg a gyri llapotban a motor alul tol egy nagyot, majd nem rdemes tovbb prgetni, jobb elvltani, addig a tuningolt llapotban ahogy n a fordulat, gy hz egyre jobban - intenzvebb a gyorsulsi lmny, s szlesebb a hasznos fordulatszm-tartomny. A motor kihuzathat, van rtelme. Mindez megmagyarzza a turbcsert, mert a gyri egysg a magasabb fordulatszm-tartomnyban mr nem brja szusszal, nem tudja tartani a nyomst, a motor levegignye gyz, nem kap eleget, elfogy a szufla s a kraft. Ezzel szemben a nagyobb ABT turb a teljes zemi fordulatszm-tartomnyban kpes tartani a tltnyomst s tolni a hengerekbe a levegt zoksz nlkl. Mindez mr jelzi, hogy okos tuningrl van sz. Meg az is, hogy mirt gondolhattam benzinesnek a padln elgyorst dzelt. Nem fstlt. Megszokhattuk, hogy padlgz zemmdban mg a gyri llapot dzelek is szp kis fstt tolnak ki a kipufogjukon, a tuningoltak pedig sokszor fstfggnybe vonjk az utct. Ez az ABT aut pedig a legkisebb fstpamacs nlkl gyorstott, a tuningcg mrnkei gy hoztk ssze a 310 lert, hogy a motor krosanyag-kibocstsi rtkei nem vltoztak! A szndioxid kibocstsra a gyri 183 g/km rtk maradt, mikzben a motor 70 lervel s 110 Nm-rel ersebb!
Mindez nagyon szp, de be akarok mr lni. Eltte azonban a fotst kell fuvaroznom, hogy elkszthesse az tlvs kpeket. Nagyon dgsen nz ki az aut, ahogy gyorst, irnyt vlt s mutogatja a macs-led lmpit. Az ABT mr-mr olyan szinten ksztette fel az aut, hogy ha rraknnk pr matrict simn elhinnm, hogy egy DTM autval van dolgom. Legalbbis edzautval. A kocsi sz szerint hasal az ton, mintha legyzte volna a nehzsgi er. A hatskelt nem ms, mint a koppra ltetett llthat magassg ABT sportfutm. Nem csak a magassga llthat, hanem a lengscsillapt ellenllsa is, gy a nyom- mint a hzirnyba.
Ez mr annyi lltsi lehetsget ad, amit egy tlagos sofr nem is tud bekalibrlni. De nem is kell, ha elmondja a megrendel, hogy mi a vezetsi stlusa, s mit szeret, belvik neki a tuningmhelyben. Azrt igyekezett az ABT, hogy maradjon az utazsi komfortbl is. A hts rugk miniblock kialaktsak, hordcska formval, nmagukba tudnak berugzni, nem l fel a rug. Az elsknek pedig nem csak a tekercsels srsge vltoz, hanem a tekercstmr is. Fellrl lefel szkl s srsdik a tekercsels, gy a fels komfortzna szpen tmegy kkemny sportrugba. Ennek az rtelme, hogy kis thibkon nem rz, nem t fel az aut, komfortosan rugzik, viszont hirtelen kormnymozdulatra, ers kanyarvtel esetn a kasznit kegyetlenl megfogjk a rugk. Ha valakinek pedig a komfortznra sincs szksge, mert szereti, ha rz a kocsija, az a lengscsillaptk belltsval megoldhatja azt is.
Hazudnk, ha azt mondanm, hogy csak az ltets a felels az adrenalinfokoz ltvnyrt. Az ABT olyan spoiler-kszletet faragott az autra, hogy nincs frfiszem, ami ne knnyezne be a ltvnyra! A debreceni repltr betonja, ahol a prbakrket futhattuk, utoljra egy MIG 29-esen ltott ennyi lgbemlt, meg lgterelt, mint ahny az ABT AS4-re rfrt. Pedig nem volt knny dolga a tuningcgnek, mert az Audi A4 mr gyri llapotban is nagyon dinamikus jelensg, mintha a formatervezk rockzent hallgattak volna kezkben a ceruzval, vagy egerk alatt a CAD-del. Az ABT tervezi erre remixelt hard-core-t nyomtak! Elg rnzni az els ktnyre, ami kt oldalt a fldig engedtek s olyan warcraft lgnylsokat vgtak r, hogy az ember elhiszi, hogy ez a kocsi nzi t! Vagy ott van a srvd kopoltyja! Szinte meggyzdm rla, hogy arra is szksg van - a ltvnyfokozsrt mindenkpp. A kszb is igen nemes vonal, a hts fertlyon pedig profi a csomagtartra illesztett pengeles lgterel s a versenysportos hangulat hts ktny, amely diffzorszer s ngy kipufogvgnek ad helyet.
|