Lengscsillapt tuning - kemnyts, feljts
2008.09.11. 12:29
A mezei lengscsillaptbl is lehet kemny gtlkat faragni – hasonl a mdszer, mint a feljtskor. A vgeredmny nem szavatolt, de lehet nagyon j is.
Lengscsillapt tuning - kemnyts, feljts
2008-09-11
A mezei lengscsillaptbl is lehet kemny gtlkat faragni – hasonl a mdszer, mint a feljtskor. A vgeredmny nem szavatolt, de lehet nagyon j is.

A kt Golf azonos sebessggel szlalomozik, a Golf I mgis jobban dl. Az ok a lgyabb futm karakterisztika, a mai autk sokkal kemnyebbek. A kp jl mutatja, mire szmthatunk kemnyebb, kisebb lengst s karosszriadlst enged lengscsillaptkkal
Miknt rtunk a vgott rug-rl, mint tuning lehetsgrl, ugyangy kpbe jn a lengscsillapt tpts-talakts is. A kettben az a kzs, hogy nem biztos, hogy elsre sikerl megkapni a kvnt vgeredmnyt, lehet, hogy ksrletezgetni kell tbb belltssal. Persze ez j jtk is lehet, br minden egyes tszerelskor csenget a kassza, mg akkor is, ha magunk cserlgetjk a gtlkat, viszont a gtl sztszedst, talaktst meg kell fizetni.
Amgy nem drmai az sszeg, a feljtk 6000-15 000 Ft kztti sszegrt vllaljk a trtnetet. s itt mr a lnyegre is trhetnk, mert azrt bven akad olyan lengscsillapt, amely javthatatlan, gy talakthatatlan. Vannak auttpusok, amelyeknek a gtl kialaktsa miatt nem vllaljk a feljtk a munkt, rendszerint visszautastjk a szintszablyzs tpusokat, illetve tbb aut spci hts gtlinak a feljtst. A lengscsillapt hibja is ok lehet a feljts visszautastsra, pldul, ha elgrblt a lengscsillapt szr, vagy ha srlt a felletkezelse. Mindkt hiba miatt a frissen beszerelt j szimmering is gyorsan tnkremegy, nincs rtelme a javtsnak. Persze van gy, hogy erltetni kell a dolgot, mert brutl ron knljk az adott kocsihoz az j lengscsillaptt – ilyenkor sztszedik a rgit, csak a tubus marad meg, s abba beszerelik egy msik tpus gtljt. Ezt a patronos mdszert alkalmazzk a gyrak is, lthatunk ilyet rgi Audikon, VW-ken pldnak okrt. A nagyon gyakori autkhoz nha olyan olcs az j lengscsillapt is, hogy lehet, nem ri meg feljtani, viszont tegyk hozz, hogy a hiperolcs gyakran hiperhitvny is. Tuningols eltt is rdemes a neten futni egy krt, knnyen elfordul, hogy kt gtl itthoni rbl az e-bay-en rendelhetnk egy teljes sportfutmszettet, garancival.
Szval vissza a lengscsillapt feljtshoz, tptshez. Mindenkpp eljtt a pillanat, ha nagyon leng az aut, a kerk elpattog, vagy mr izombl jn ki az olaj a gtlbl, bemocskolva a krnyezett. A sima feljtst gyorsba vllaljk a feljtk, van gy, hogy a gyakori tpus gtljbl van is raktron, ekkor ott kell hagyni a rgit s viszlt. De evezznk a tuning vizeire, a gtl karakterisztikjnak a megvltoztatsra.
Elszr is szt kell szedni a kiszerelt lengscsillaptt. Szerencss esetben a Koni-fle menetes vglezrst alkalmazzk, ilyenkor roncsols nlkl bonthat meg a gtl, mert a vge lecsavarozhat. Nem olyan szerencss esetben – ez a gyrts-technolgiailag olcsbb kialakts – a gtl vge hegesztssel, vagy peremezssel zrt. A hegesztett rszt le kell vgni, a peremezst felnyitni.
Ezutn sztszerelik a gtlt. Sima feljtskor kicserlik a szimmeringeket, tmtseket, feltltik olajjal, majd sszeszerelik a lengscsillaptt. A menetmentes gtlkon a vget vagy peremezssel illesztik vissza, vagy menetet vgnak a tubusra s eszterglt kupakkal zrjk le. A kemnytsre rkez gtlkon akad mg munka. A lengscsillaptk karakterisztikja elssorban attl fgg, hogy a szrra szerelt dugattyn nyitott szelepek milyen tmrjek, mennyi olajat eresztenek t. Minl kisebb az tereszt keresztmetszet annl kemnyebb a gtl. Teht a szelepek keresztmetszetnek a cskkentsvel kemnythet a gtl. Ez elssorban tapasztalati ton trtnik, ez prbkat jelent, illetve az adott tpusba sznt sportgtlk sztszerelses vizsglatt.
Persze ez gy egyszeren hangzik, de tbb furfangot is alkalmaznak a lengscsillaptkban. Pldul ott vannak a gz tlts lengscsillaptk. Tveds ne essk, nem a hidraulika olajat vltja le gz, az olaj marad, a mellette lev levegt szmzik s tltenek a helyre alacsony nyoms semleges gzt – nitrognt. Ez stabilabban viselkedik minden hmrskleten, mint a knnyen sszenyomhat, s a hmrskletvltozsra rzkeny leveg. A sztszedett gzos gtlban a gzt is ptolni kell – a gzt a hidraulika folyadktl egy szabadon mozg dugatty, vagy fojts vlasztja el. Tovbb ltezik ikertubusos lengscsillapt, amely egyszeren fogalmazva dupla fal, a kt tubus, vagy cs kztti tr szolgl tgulsi trknt.
Gzos lengscsillapt (monotube) metszetrajza
Szval ez a technikai httere a dolognak. Persze elfordulhatnak botlsok az talakts kapcsn. Pldul, hogy rvidebb lesz a gtl, de tallkoztunk az ellenkezjvel is, hogy a feljts-tpts utn az addig 40 mm-et ltetett aut ltetse 30 mm-re mrskldtt – egy kis szakmai hiba.
sszessgben jrhat t a lengscsillaptk karakterisztikjnak a megvltoztatsra, gy a futm tuningra a gtl feljts-tpts. Azonban nem szabad egyrtelm sikerre szmtani, lehet, hogy tbbedszerre sikerl a kemnyts. Mgis rdemes megprblni, hiszen egy j minsg sport-lengscsillapt rnak a tredkrt megoldhat a dolog, fkpp akkor nem fjdalmas, ha a gtlk amgy is csererettek lettek.

|