Elektromos feltlt – hasznlhat?
2008.09.11. 12:23
Ha nem prbltam volna villanymotorral hajtott feltltvel szerelt autt, akkor fel sem figyelek az e-RAM ilyen feltltjre. Pedig tavaly megnyerte a SEMA-n a legjobb termk djat.
Elektromos feltlt – hasznlhat?
2008-09-11
Ha nem prbltam volna villanymotorral hajtott feltltvel szerelt autt, akkor fel sem figyelek az e-RAM ilyen feltltjre. Pedig tavaly megnyerte a SEMA-n a legjobb termk djat.

Az e-Ram standja a tavalyi SEMA Show-n
Mr vagy nyolc ve, hogy a magyar ATC tuningcsapat lelkes vezre beszerzett Amerikbl egy elektromos feltltt, s beptette az ppen aktulis autjba, egy Honda Civicbe. A cucc padlgznl mkdtt, egszen addig, amg le nem mertette a csomagtartba pluszba betett kt Optima akkumultort. Mgis a hatsa rezhet volt, fkpp alul- s a kzepes fordulatszm-tartomnyokban, ahol a Civic 1.5 nem remekelt. De a cucc gyakorlati hasznlhatsgt nagyban korltoztk az aksik – ezeket a nagymret villanymotoros feltltket nagy, haszonjrm dzelekhez fejlesztettk a szvsi vesztesg cskkentsre.
Vagy a Super Street jsgban, vagy a Turbo magazinban olvastam sszel az e-Ram-rl, gondoltam utna megyek kicsit, most ezt megtettem. Elssorban az rdekelt, hogy a bepts mennyire kvn specilis radst – mint az ATC-fle feltltnl a plusz akkuk. gy ltszik azrt rendesen fejldtt a technika az utbbi 10 vben, mert az e-Ram negyed akkora, mint si felmeni. A felptse kompakt, gy alaktottk ki, hogy az motorok szvoldalnak alkatrszei (lgszrhz, lgtmegmr, szvcsonk) kztti gyri csvek egyiknek kivltsval, vagy direktszr mg illesztve knnyen beszerelhet legyen.

A cucc lnyegben olyan, mint egy nagyteljestmny hajszrt, egy ventilltort hajt a motor. Viszont ez a motor 1,2 ler teljestmny, a maximlis fordulatszma 25300 f/perc, amelyet alig tbb mint egytized msodperc alatt elr, teht nagyon reakcikpes. s jn a lnyeg, a meghajtshoz nem kell kln ramforrs (plusz akku) sem nagyobb genertor, az aut elektromos rendszere maradhat. Ugyanis az ramfelvtele nem nagyobb, mint az indtmotornak, maximum 60 Ampert kr. Viszont a mkdsi ideje korltozott, 10-15 msodperc, klnben hamar lemerti a rendszert.

Krds persze mit tud tlteni. A tesztek s a gyrt adatai szerint 1 PSI nyomst szllt, ami 0,06 bar, teht effektv nem tlti a levegt, ellenben cskkenti a szvsi vesztesget, ezltal kpes nvelni a teljestmnyt. Az egy motoros e-Ram mellett gyrtjk a Super e-Ram-ot, amely kt motorral mkdik s 300 ler vagy 5000 kbcentis hengerrtartalom feletti motorokhoz ajnljk – viszont ennek az ramfelvtele 120 Amper, a tltsi kpessge 0,1 bar feletti.

Eddig az adatok, most jhetnek a beptsi tapasztalatok. Hrom pldt emltek meg. Honda Civic 1.6 (nem V-Tec, 1995-s) a gyri llapotban a padon 75,6 ler teljestmnyt mrtek 5900 f/perc rtknl, az e-Ram beszerelse utn ntt a maximlis teljestmny 82 lerre 6400 f/perc-nl. 1995-s BMW M3-nl plusz 19 lert mrtek, 1988-as BMW 325i teljestmnye 8,4 lervel ntt.
Sajnos egyiket sem prblhattam a neten t, ahhoz be kell egyet itthon szerelni. Addig dntstek el, hogy megr-e 300 dollrt az tlag 8 szzalkos teljestmny nvekeds! (A dupla Super e-Ram ra 579 dollr).

|